Tuesday, September 19, 2017

Korczak i Pacierze - nowe bzdury np. "Dzieci w Domu Korczaka odmawiały pacierz"

Bzdury na Face book o Doktorze i o modlitwach
___________________________________________________
XX: Janusz Korczak był człowiekiem pełnym wiary. Dzieci w Domu Korczaka odmawiały pacierz a On sam napisał w 1922 roku 

18 modlitw SAM NA SAM Z BOGIEM - modlitwy tych, którzy się nie modlą. Uczył dzieci modlitwy i modlił się z nimi. Pozostawił po sobie wiele modlitw.🍀

RW: Pacierz to modlitwa codzienna chrześcijanin. Dlatego dzieci Korczaka w Domu Sierot, odmawiały/czytały modlitwy, nie odmawiały pacierza.😉 
_________________________________________________

"Sam na sam z Bogiem - modlitwy tych, którzy się nie modlą” to to nie pacierze, to g
łęboka lektura dla wszystkich - wierzących, zbuntowanych i agnostyków, szczęśliwych i udręczonych życiem. 

Napisać o Korczaku "Uczył dzieci modlitwy i 
modlił się z nimi." to taka półprawda. Prawdą jest że siedział i modlił się lub odmawiał tradycyjny kadysz.

"To modlitwy, które są odpowiedzią na odwieczną ludzką tęsknotę. Pełne prostoty, mądrości, wzruszenia, są arcydziełem literatury” - stwierdził ks. Jan Twardowski





DEDYKACJA (w książce na str. 69-70).

Matuś — Ojczulku. Wy mi te modlitwy szybko dyktowali, musiałem je mozolnie z pamięci — wyraz po wyrazie, po literze litera — składać i spisywać. Czasem nie dosłyszałem, często nie rozumiałem, robiłem błędy, pamięć zawodziła, przepuściłem wiele. — Zrzadka poprawialiście — niewiele — tyle, by zrozumialej było dla mnie i dla ludzi.
 Nie wiem, czy Waszą mowę do mnie mogę nazwać swoim dla Was nagrobkiem. Dziękuję Wam za życie i za śmierć Waszą, za moje życie i śmierć. Rozeszliśmy się na chwilę, aby się znów spotkać razem.

Matuś—Ojczulku, ze wszystkich skamieniałych tęsknot i bólów Waszych i moich przodków pragnę wznieść wysoką, strzelistą, samotną wieżę dla ludzi. Liczba tych pod ziemią szkieletów, których głosem pod Wasze dyktando przemawiam—jest tylko
za ostatnich lat trzysta—aż tysiąc—i dwadzieścia—i cztery. Jak różne nosili imiona,

Dlatego na tym małym nagrobku niekładnę imienia.

Dziękuję, żeście nauczyli słyszeć szept
zmarłych i żywych, dziękuję, że poznam
tajemnicę Życia w pięknej godzinie śmierci.

Wasz syn.

Wspomniany na Face book pacierz to chrześcijanski zbiór modlitw. 
Najbardziej znany pacierz to Ojcze Nasz. Janusz Korczak nie odmawial tego pacierza ani zadnego innego!

Ojcze nasz, któryś jest w niebie
święć się imię Twoje;
przyjdź królestwo Twoje;
bądź wola Twoja jako w niebie tak i na ziemi;
chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj;
i odpuść nam nasze winy,
jako i my odpuszczamy naszym winowajcom;
i nie wódź nas na pokuszenie;
ale nas zbaw od złego.
Amen