Friday, February 2, 2018

The Good Doctor of Warsaw av Elisabeth Gifford - Historien bakom boken om dr. Janusz Korczak och mina föräldrar


Liz Gifford och jag (Roman Wroblewski) började skriva boken i slutet av förra milleniet. Liz kom till Stockholm med sin man och vi började då diskutera boken. 
Boken skulle vara om Janusz  Korczak och om min far Misza och min mor Zofia. 
Så startade vi, en rivstart. Egentligen så skrev vi två böcker under den gångna tiden. Den första var "för biografisk" tyckte de engelska utgivarna och så reste Liz till Kina för att hjälpa sina vänner att bygga upp och driva ett barnhem där (I Korczaks anda). 

Elizabeth Gifford skrev således andra böcker under tiden medan Korczak och jag tålmodigt väntade. Plötsligt skrev hon en ny kapitel, på ett annat sätt och skickade till mig. Jag läste det, korrigerade och skrev: Nu har vi den rätta formen, det får bli mer som fiction. Så blev det. Hundratals timmar med Skype och delning av varandras skärmar! Samtidigt ett grävande i ryska, vitryska, ukrainska och polska arkiv och tusental frågor till Korczak, min far och min mor. Drivkraften var, såsom Julia Petrasso skrev "the responsibility we have to carry on their legacy". Min och min sambos (Justyna Bamba) nästa projekt hoppas vi att kunna fortsätta med under det kommande året. Det handlar om Korczak Monumentet - egentligen pluralis för det blir minst 1000 kopior i olika storlekar och i olika material. Se nedan. Innan dess skall vi till London för Justyna Bamba utställning där som är direkt kopplad till boken och en till utställning i London i april då det är 75 år sedan Upproret i Warszawas Getto startade.