Thursday, February 13, 2020

Vita båtar och Vita lögner - Var vården av Bergen-Belsen fångarna delar av Sveriges krigsskadestånd?



Tyskland förlorade första världskriget och tvingades i fredsfördraget i Versailles 1919 att betala ett enormt krigsskadestånd.

Tyskland förlorade andra världskriget och tvingades att betala ett enormt krigsskadestånd. Efter andra världskriget betalade Västtyskland, Östtyskland och tyska företag flera former av krigsskadestånd till de allierade och till personer som utsatts för förföljelser, tvångsarbete eller brott mot mänskligheten.

I Europa förutom Tyskland hade även Italien, Ungern och Finland bland flera på den förlorande sidan, tvingats till att betala krigsskadestånd, något som är en mycket vanlig konsekvens av krig. I många fall har dessa krigsskadestånd fortfarande inte betalats till fullo.

Freden i Paris som undertecknades 10 februari 1947 mellan Tysklands tidigare allierade innebar också att stora land områden "bytte ägare".

Italien avträdde sina kolonier, överlämnade Tolvöarna och Rhodos till Grekland samt den adriatiska kustlinjen med Zara och Fiume till Jugoslavien och ålades krigsskadestånd till främst Grekland och Jugoslavien. Albanien återupprättades som självständig stat, liksom Abessinien (Etiopien). Ungern återlämnade annekterade områden till Tjeckoslovakien (från 1938) och till Rumänien (Transsylvanien). Gränsen mellan Finland och Sovjet justerades redan efter 1940 och slutligen 1944 så att stora finska landområden med flera finska städer blev sovjetiska (Karelen).

Men det jag vill framföra handlar mera om det som inte alltid syns i form av ändringar i Europas karta eller det materiella skadeståndet, den tredje skulden, den moraliska.

Många ansåg under andra världskriget, att Sverige var på Nazitysklands sida. Inte bara ekonomiskt men även politiskt trots den socialdemokratiska regeringen. Andra världskriget lämnade en hel del lik efter sig. Inte bara de i utrotningsläger och på krigsfälten men även så kallade lik i garderoben. Sveriges likgarderob är nog enorm och har ännu inte vädrats ordentligt.

Svensk medlöperi handlar bland annat om permittenttrafiken där Sverige tillät fullt utrustade tyska trupper och materiel att korsa Sverige mellan Finland och Norge. Sammanlagt uppskattar de att “250 000 resor av tyska soldater och 250 000 ton utrustning” transporterades genom Sverige. Medlöperi handlar även om järntransporter till Nazityskland.

Medlöperi och efterföljande krigsskadestånd innebär för en del, en klar svensk skuld i nazisternas härjningar i Europa. Sverige ville därför till varje pris undvika att ordet krigsskadestånd skulle officiellt användas. “Särskild åtgärd” kallades därför det krigsskadestånd som Sverige skulle betala för sin inblandning i kriget. De Allierade hade nog alltid betraktat Sverige som ett icke krigförande Axelmakt. Axelmakterna betecknas de som stred mot de allierade. (tyska: Achsenmächte) avser Axeln Rom-Berlin-Tokyo" de stater som under andra"
I svensk Wikipedia finns en lite oklar uppdelning av "Axelmakterna och deras bundsförvanter. 
Deltagande nationer
1.1 Främre axelmakter
1.2 Mindre axelmakter
1.3 Länder i koalition med axelmakterna
1.4 Länder under axelmakt-styrd marionettregering

Sverige nämns inte och man har således lyckats, än så länge, med att hantera liket i garderoben.
Uttrycket att ha lik i garderoben är att gömma och försöker dölja något obehagligt, opassande. De finns fler lik i den mörka svenska garderoben från tiden som omfattar Förintelsen och andra världskriget.



Aktionen Vita bussar och Vita båtar innehåller flera lik i garderoben. När det gäller Vita bussar så är det nog svensk rekord i PR och hyckleri som har gått hem i många länder, När det gäller Vita bussar så finns det förutom de lik som finns kvar i garderoben även de namnlösa lik som lämnades i diken längs de tyska vägar då Vita bussar körde för SS och flyttade på  koncentrationslägerfångarna för att Sverige skulle lyckas "rädda liv" på några andra. Sanningen över antalet judar som har kommit med "Vita bussar" - Svenska Röda Korsets räddningsaktion" är inte väll underbyggd. Man vet inte heller eller egentligen förtiger vilka var de 1500 nazistfruar och barn som kom med de första transporterna med extra skydd av Gestapo. Det gjordes dock aldrig en större hemlighet av det och Vera Oredsson åkte till Sverige i full nazistuniformmundering av BDM (Bund Deutscher Mädel) där på vänster ärm fanns en svastika (hade hon kar den?). Man vet bara namn på ett fåtal tyska nazister som "kom hem" med sina svenska fruar, bland de första som använde Vita bussar som färdmedel. Jag har svårt att hantera i många fall verben "räddades" i t.ex. judar som räddades till Sverige, då de flesta egentligen "överfördes" till Sverige. Som förklaring hänvisar jag till min blog där jag beskriver datum för de olika aktionerna och datumet då kriget tog slut.
När det gäller Vita båtar så finns det en officiell vit lögn att i maj–juni 1945 hade hjälporganet UNRRA godtagit ett svenskt erbjudande om att ta emot 10 000 människor från andra världskrigets härjningar i Europa. En stor humanitär hjälpinsats planerades och sjösattes snabbt.

Jag har en klar magkänsla att UNRRA aktionen var en del av svenskt krigsskadestånd.




Allt gick så snabbt att aktionen kom i mål nästan innan startskottet gick.

Efter Vita båt-aktionen deklarerade den Svenska regeringen att de kommer stå för begravningskostnaderna inklusive gravstenar för de som dör under vårdtiden (200 kr).

Är det därför så tyst om de Vita båtar. Är det därför det är så tyst om Förintelsens offer begravda i Sverige.

Svensk krigsskadestånd. Är det därför så tyst om de Vita båtar. Är det därför det är så tyst om Förintelsens offer begravda i Sverige