En del av signalmeddelanden till Marinstaben som handlar om de Vita Båtarna har hemligstämplats. |
Efter ankomsten till Lübeck blev de svenska fartygen liggande ett antal dagar för att montera bullerutrustningen, ett skydd mot akustiska minor. I de två lastfartygen där de överlevande placerades i lastutrymmen förde utrustningen en jätte oväsen som de överlevande uppfattade som en riktig plåga. Utrustningen hörs i den inspelning som Manne Berggren gör när han går runt på M/S Rönnskär med sin mikrofon och ställer frågor till sjukvårdspersonalen och de före detta koncentrationslägerfångarna. |
Bland handlingar och korrespondens i Kungl Marinforvaltningens (Skeppsbyggnadsavdelningens) arkiv finns sparade "Signalmeddelanden" i den omfattande signaltrafiken mellan de berörda fartygen och Marinstabens operationsavdelnings sjöfartsdetalj. Bland Signalmeddelanden finns det mesta av intresset när det gäller de Vita Båtarnas aktion i UNRRAs regi.
Man får t.ex. veta att ångfartyget Vita Båten S/S Kastelholm liksom HMS Prins Carl var koleldade och det behövdes kolpråmar med 60 ton kol på olika platser och vid olika tidpunkter för att hålla det fartyget igång.
En viktig information, ny för mig, var att flera kvinnor (namngivna) ingick i den svenska badplutonen.
I signalmeddelanden finns även uppgifter om tiderna för embarkering och debarkering av patienter samt antalet sittande och liggande patienter som direkt återspeglar patienternas medicinska status. Av de insignalerade uppgifterna framgår en stadig minskning av antalet liggande patienter och ökning av de sittande under UNRRA-operationens gång.
Man kan räkna ut antal transporterade patienter, ur de insignalerade uppgifterna. Här blir resultat av de blir den första turen från Lübeck till Sverige 1 232 personer. Inga barn fanns bland de först transporterade. Vita Båten M/S Kronprinsessan Ingrid lämnade Lübeck den 27 juni med hela 449 personer medan HMS Prins Carl skulle lämna Lübeck den 29 juni 180. Systerbåtarna M/S Karskär och Rönnskär skulle tillsammans ta ombord 368 medan båten till Stockholm, S/S Kastelholm skulle ta 235. Det var troligen kapaciteten på ambulanstransporterna mellan Transit sjukhuset i Cambrai kaserner och fartygen som var flaskhalsen vid embarkeringen. |
Logbok - HMS Prins Carl. En sida över fartygets manöver under Söndagen den 24 juni 1945. Vid 20-tiden förtöjer HMS Prins Carl i Wallhafen, hamnen som ligger mitt i Lübeck. |
Slutrapport till Chefen för Marinstaben som skrevs av fartygschefen på HMS Prins Carl, kapten Edvinsson. |
Man kan som kommandör Sune Birke* gjorde, räkna ut antal transporterade patienter, ur de insignalerade uppgifterna, blir resultatet styvt 9 300. Jag har också fått liknande siffra då jag multiplicerade antalet avgångar per båt med deras kapacitet som var mellan 200-450 personer beroende på båttyp- Största kapaciteten hade Vita Båten M/S Kronprinsessan Ingrid som var ett danskt bil- och passagerarfärja där en förläggning på bildäck ordnades som medgav ytterligare 156 liggande patienter. Denna siffra överensstämmer i stort med den som chefen för Lübeck detachment, major dr. Arnoldsson redovisar, nämligen 9 273 så stämmer det väll med de högsta numren på Inresekorten. När jag studerade ankomster av de judiska barnen så var det lägsta Lübeck L-nummer on DP-2 så kallat L-nummer L:27 och det högsta 9516. Flera med nummer över 10 000 har också påträffats. Man måste dock komma ihåg att inte alla som har registrerats i Lübeck har kommit iväg. Fler dog redan på sjukhuset i Lübeck.
Båten S/S Kastelholm som hade kapacitet på 230 personer gjorde tre resor till Stockholm och två kortare till Malmö. Bl.a. den sista resan för UNRRA den 25 juli då bl.a Kinderheim barnen transporterades.
Antalet transporterade patienter enligt de insignalerade uppgifterna var vid den första turen från Lübeck till Sverige totalt 1 232 personer. Inga barn fanns bland de först transporterade. Vita Båten M/S Kronprinsessan Ingrid lämnade Lübeck den 27 juni med hela 449 personer medan HMS Prins Carl skulle lämna Lübeck den 29 juni 180. Systerbåtarna M/S Karskär och Rönnskär skulle tillsammans ta ombord 368 medan båten till Stockholm, S/S Kastelholm skulle ta 235. Det var troligen kapaciteten på ambulanstransporterna mellan Transit sjukhuset i Cambrai kaserner och fartygen som var flaskhalsen vid embarkeringen.När man sitter ett antal timmar och läser igenom gulnade signalmeddelanden och gamla skrivelser vill man gärna få fram en bild av människorna bakom texterna. Bakom de torra siffror i Signalmeddelandena och i fartygslistor med cirka 50 namn per sida. Bakom varje nan på fartygslistorna som gjordes iordning i Lübeck gömmer sig en fullständig historia och människoöden under den mörka tiden som heter på engelska Holocaust och fick den svenska benämningen Förintelsen.
Siffror i Signalmeddelanden när det gäller antalet transporterade kan jämföras med de slutliga siffror och antalet namn vid varje transport som brukade sammanräknas på första sidan av passagerarlistorna. Passagerarlistorna innehåller förutom namn även kön och medborgarskapet för de transporterade. Även det ovannämnda L-nummer, Lübecknummret för finns angivet varje person. Lübecknummret finns även inskrivet i de DP-2 kort som varje UNRRA registrerad person hade med sig. Om man studerar informationen där så får man fram stora delar av händelseförloppet under Förintelsen.
Som det nämndes i Signalmeddelandet gällande UNRRAs Vita Båt S/S Kastelholm från den 25 juli 1945 finns alla passagerare fördelade till sittande och liggande. Sittande och liggande avsåg egentligen deras hälsotillstånd då även de sittande fick en sovplats vid de längre överfarterna.
Det totala antalet Liggande på S/S Kastelholm var denna dag 56 och var fördelade enligt nedan:
- Män - 3 st
- Kvinnor - 16 st
- Barn under 2 år - 3 st
- Barn 2-7 år - 7 st
- Barn 7-10 år - 8 st
- Gossar över 10 år - 13 st
- Flickor över 10 år 13 st
Det totala antalet Sittande på S/S Kastelholm var denna dag 145 och var fördelade enligt nedan:
- Män - 20 st
- Kvinnor - 32 st
- Barn under 2 år - 26 st
- Barn 2-7 år - 19 st
- Barn 7-10 år - 14 st
- Gossar över 10 år - 7 st
- Flickor över 10 år - 27 st
Siffror i Signalmeddelanden kan jämföras när det gäller antalet transporterade med siffror och antalet namn vid varje Vita Båts överfart som brukade sammanräknas på första sidan av passagerarlistorna. Passagerarlistorna innehåller förutom namn även kön och medborgarskapet för de transporterade. Även det ovannämnda L-nummer, Lübecknummret för varje person finns angivet. Lübecknummret finns även inskrivet i de DP-2 kort som varje UNRRA registrerad person hade med sig. Om man studerar informationen där så får man fram stora delar av händelseförloppet under Förintelsen. |
En tysk lista från december 1944 över de från Piotrków Getto deporterade kvinnorna och barnen som skulle till koncentrationslägret Ravensbrück. Ett flertal av nam finns även bland de överlevande vilka med UNRRAs Vita Båtar kom till Sverige den 26 juli 1945. Om man studerar noggrant de tyska, brittiska och svenska dokument så finner man bl.a. följande: Familjen Rosenblatt har vid deportationen från Piotrków Trybunalski Gettot i december 1944 delats. Bina-Malka Rosenblatt f. Rafalowicz sattes med den ena sonen, Ryszard satts i boskapsvagnen i ett tåg som skulle till koncentrationslägret Ravensbrück. Samtidigt sattes hennes man Rosenblatt Moszek tillsammans med den andra sonen, Józef på tåget till koncentrationslägret Buchenwald. |
En tysk lista från december 1944 över de från Piotrków Getto deporterade männen och barnen som skulle till koncentrationslägret Buchenwald. Ett flertal av nam finn även bland de överlevande vilka med UNRRAs Vita Båtar kom till Sverige den 26 juli 1945. Om man studerar noggrant de tyska, brittiska och svenska dokument så finner man bl.a. följande: Familjen Rosenblatt har vid deportationen från Piotrków Trybunalski Gettot i december 1944 delats. Bina-Malka Rosenblatt f. Rafalowicz sattes med den ena sonen, Ryszard satts i boskapsvagnen i ett tåg som skulle till koncentrationslägret Ravensbrück. Samtidigt sattes hennes man Rosenblatt Moszek tillsammans med den andra sonen, Józef på tåget till koncentrationslägret Buchenwald. |
Kortet från KL Buchenwald. Kortet tillhörde Goldhersz Herszlik, pappa till Sewek Goldhersz. Markeringen på två platser på kortet, en med datumet 13 mars 1945 användes för att markera fångarnas död. |
När jag studerade ankomsten av de judiska barnen så var det lägsta Lübeck L-nummer on DP-2 så kallat L-nummer L: 0027 och det högsta L:9516. Flera med nummer över 10 000 har också påträffats. I de flesta fallen har de som avreste med de första UNRRA-transporterna till Sverige haft de lägsta nummer medan de sista, de högsta. Registreringskorten från KL Buchenwald. Kortet högst upp tillhörde Henechowicz Symcha, pappa till Henechowicz Jidel Symcha sköts till döds i Buchenwald. Det har skett efter att Jidel separerades från honom och sändes till Bergen-Belsen. |
Förkortningar i texten i Signalmeddelanden
CM - Chefen för marinen
FC - Fartygschef
KMF - Kungl Marinförvaltningen
MF - Kungl Marinförvaltningen
PrC - HMS Prins Carl
RN - Royal Navy (brittiska flottan)
SHAEF - Supreme Headquarter Allied European Forces
UNRRA - The United Nations Relief and Rehabilitation Administration
** Fredh, Terje W: Vita fartyg med röda kors, Lysekil 1998 (eget förlag, Fredh)