Friday, November 18, 2022

Författarskap som gör ont - Namnen på barn från Korczaks barnhem "Dom Sierot" lät mig inte sova inatt eller rättare sagt själva vetskapen att 99.9% av de mördades under Förintelsen.

Nummer 46 på listan var Froim (Erwin) Baum. Han ärvde sitt nummer efter sin store bror Icek som hade det numret tidigare. Han kallades även för Lila Icek. Icek och Froim - Erwin överlevde Förintelsen medan deras övriga fyra syskon och mor mördades.

Nummer 46 på listan var Froim (Erwin) Baum. Han ärvde sitt nummer efter sin store bror Icek som hade det numret tidigare. Han kallades även för Lila Icek. Icek och Froim Erwin överlevde Förintelsen medan deras övriga fyra syskon och mor mördades.

Två pojkar vid Korczaks barnhem hänger av sig sina kläder efter att ha varit i skolan. Man ser den nämnda numreringen.

Korczak bland barnen. Tredje pojken från höger heter Izak Perla, troligen är han nummer 24 på listan.

Helenka Lewis Minnesbok med flera minnesanteckningar, hälsningar från både barn och lärare. Med hjälp av de kunde jag identifiera flertalet av barnen som fanns i hennes lista som Helenka gjorde i Argentina. 


Helenka Lewi Minnesbok med fyra stycken minnesanteckningar. Med hjälp av de kunde jag identifiera flertalet av barnen som fanns i hennes lista som Helenka gjorde i Argentina. Szmulek Gogol har nummer 21 po listan, Chaim Lewenson 25, Jakub Szfugielman 23 och Irka (Irena) Waffel nummer 24.

I den första sammanställningen om Förintelsen som jag gjorde för nästan 30 år sedan så handlade det om information till Skolverkets digitala sidor. Det var i mitten av nittio-talet. Det fanns ingen information o Förintelsen där då. Jag publicerade på Skolverkets sidor bl.a. 36 frågor och svar om Förintelsen. Samma frågor och svar fanns senare i boken 6 tusen av 6 miljoner som jag var redaktör för. Boken kom ut 1995. Den distribuerades till alla skolor i Sverige och även all svenska riksdagsledamöter.

Jag har nu, således ett flertal gånger skrivit om Förintelsens barn som mördades och om de få som överlevde den mörka tiden. Jag skriver för närvarande två böcker om de*. Över 1 500 000 barn mördades under Förintelsen. De som överlevde var oftast föräldralösa. I Polen där den judiska befolkningen var över 3 000 000 har man efter slutet av andra världskriget registrerat enbart 7 000 barn. Troligen är det mindre än 0.1% av de judiska barnen som överlevde kriget, Förintelsen i Polen.

Med tanke på min historiska forskning borde jag vara "härdad" och tåla att se bilder på de döda och mördade barn. Trots ovanstående så sov jag inte i natt. Jag hade hela tiden framför mina ögon en lista med ett hundratal judiska barnnamn.

Listan fanns i ett arkiv i Israel. Mitt ärende dit var egentligen att fastställa dateringen av en del fotografier som finns i min kommande bok om Korczak (360 sidor). Chaja - Helenka Lewi var en flicka från Korczaks barnhem. Min far Pan Misza som arbetade som lärare på barnhemmet tycket om henne. Hon tycktes vara en av de mest arbetsamma och kreativa barn där. Strax före Andra Världskrigets utbrott emigrerade Chaja - Helenka till sin far till Argentina. Med sig hade hon en liten ask, kartong med fotografier från barnhemmet. Men min sömnlöshet handlar inte om fotografierna där min far finns eller om Chajas - Helenas minnesbok där bl.a. Korczak och min far skrev lyckönskningar inför den stora resan.
 
Nej, det handlar om ett A-4 stor ark från en linjerad anteckningsbok. På en sida där Chaja i Argentina tränade division så finns det nedtecknade barnnamn. Pojkar för sig och flickor för sig. Listan är skriven i Buenos-Aires, ett år efter att hon har lämnat barnhemmet. Det speciella är dock att vid varje namn så står det ett nummer. Ett nummer som ett barn fick när det kom till barnhemmet. Genom åren hade samma nummer flera barn de de ärvde ett nummer av ett barn som efter 7 år där lämnade barnhemmet. Syskonen brukade ärva nummer efter varandra. Hur kunde Chaja  - Helenka komma ihåg alla barns nummer? Hemligheten är att hon arbetade bl.a. i barnhemmets sekretariat och var även styrande inom flera andra verksamheter där.

Nummer 46 på listan var Froim (Erwin) Baum. Han ärvde sitt nummer efter sin store bror Icek som hade det numret tidigare. Han kallades även för Lila Icek. Icek och Froim - Erwin överlevde Förintelsen medan deras övriga fyra syskon och mor mördades.

Andra namn på listan kan man lätt hitta i den Minnesbok (Pamietnik) där många barn och lärare skrev lyckönsningar inför den stora resan. Där hittar vi bl.a. nummer 21 - Szmulek - Szmul Gogol som var fånge i Auschwitz, nummer 8 - Cyla - Cesia Grynbaum som lämnade barnhemmet strax före den Stora aktionen i Warszawas getto och överlevde tack vare en falsk identitet, nummer 24 - Irka (Irena) Waffel som skrev brev till Helenka Lewi från Warszawas Getto och mördades en 5 augusti 1942, 


Chaja - Helenka Lewi var en flicka från Korczaks barnhem. Min far, Pan Misza som arbetade som lärare på barnhemmet tycket om henne. Hon tycktes vara en av de mest arbetsamma och kreativa barn där. 

Hur kunde Chaja  - Helenka komma ihåg alla barns nummer? Hemligheten är att hon arbetade bl.a. i barnhemmets sekretariat och var även styrande inom flera andra verksamheter där.