Monday, January 18, 2010

Stalin naken! Lenin naken! Bierut naken! Mamma naken! Pappa naken! Alla nakna!!! men aldrig Korczak!



På bilden överst är mitt hem, Huset utan hörnor som jag bodde i 17 år tills jag lämnade Warszawa och Polen.
Från det markerade fönstret vänt mot öst och mot Wislastranden ropade jag när jag blev ledsen för något, mitt värsta skällsord NAKEN.

När jag var ledsen så var Mamma naken! Pappa naken! Stalin naken! Lenin naken! och så den polske stalinisten Bierut var också naken. Till sist skrek jag ut ALLA NAKNA!


Korczak som var alltid närvarande hemma hos oss blev dock aldrig kallad för naken, det berodde nog på min stora respekt för honom!


Jag var nog 4-5 år gammal men så politisk medveten.

Bilden på huset är tagen före 1939. Titta vilka sköna trottoarer fanns det, utan massa kiosker och skräp.

Bilden till vänster, visar en av Stalins alster, en naken man. Var Stalin naken när han gjorde skissen?

A House ‘with no edges’ (Dom bez kantów)
Krakowskie Przedmiescie 11
This monumental edifice is recognized as an excellent example of modernistic architecture. It was built in 1931-1935.
The characteristic footpath was created under the arcades to widen Krolewska Street.

The building survived the WWII but there are still many bullets marks remaining in its walls. One bomb destroyed its corner opposite to Bristol Hotel.
In the past there was a huge wild grapevine climbing on both on outside and partially in the backyard, but it was removed. The building was renovated in 2008. There was even an idea to plant ivy to cover the walls but the tenants opposed this saying that rats would climb on the ivy.

On the Krolewska Street side of the building still remain the hooks bearing the tram line.