Thursday, November 25, 2010

Mina föräldrars trauma


Insikten om mina föräldrars trauma blir större och större.

Trauman hade med deras i Förintelsens mördade familj att göra och egna upplevelser frän den tiden.


Mina morföräldrars öde är känd.

Morfar "försvann" i den första Stora Aktionen i Warszawas Getto. Min morfar Gabriel Rozental togs Umschlagplatz 26 juni 1942 när han väntade på en utdelning av soppa på Ogrodowa gatan i närheten av sin bostad där (Ogrodowa 26). Han var då 50 år gammal.

Mormor lyckades att få ett arbete vid en borstfabrik vid Swietojerska gatan och trodde att hon var säker där då fabriken arbetade"för tyskarna".
Den 3 augusti 1942 togs hon till till Umschlagsplatz och därefter till Treblinka

Den 5 augusti 1942 deporterade nazisterna Janusz Korczak och alla barn från hemmet vid Sienna/Sliska gatan. Bara min far och 3 pojkar som lämnade hemmet tidigt på morgonen undkom deportationen.

Aktionen varade mellan den 22 juli och 12 september 1942. Omkring 266 000 av gettots invånare deporterades till förintelselägret Treblinka och 35 000 judar mördades inne i gettot.

Min moster Sabina Rozental begick självmord i gettot den 28 februari 1941, innan deportationerna startade. Hon blev 26 år gammal.

Hur kan man hantera att år 1945 fanns nästan ingen av deras närmaste kvar vid livet. Att huset de bodde i före kriget var jämnat med marken.

Ingen av mina föräldrar har någonsin fört mig till de trakter som va de så kära före kriget. Var det långt? Nej det handlade om 1030 meter mellan vår bostad vid Królewska 2 och Twarda 3.

Jag undrar vad min far kände när han tog bussen nr 106 från Plac Zwycienstwa till sitt jobb på förlaget som låg vid Grzybowska 77. Han korsade jo gränserna för gamla gettot dagligen. Från öster till väster. Korczaks barnhem vid Krochmalna gatan låg bara en tvärgata åt norr från hans arbetsplats. Jag tror att han kunde se det från sitt fönster högst upp i den mastodonta förlagsbyggnaden. Han kanske tittade på barnhemmet själv dagligen men ville inte peka ut den för mig. Traumat satte gränsen för det.

The understanding of my parents' trauma gets bigger and bigger.

Trauma had to do with their family murdered in the Holocaust and also from their own experiences from that dark time.