Sunday, June 17, 2012

Teddy Palm





Det var den typ av båtar - Shark 24 som Teddy och jag seglade
Körande från Värmdö, vid Baggen-fjärden, klockan ett på natten fick jag veta av min svåger att min vän Teddy är död. Blev inte direkt berörd av beskedet då det kom egentligen inte fram till mig. Man har svårt att tro att personer som är en nära kan plötsligt ryckas bort.
Teddy och jag träffades för 4 decennier då vi båda seglade Shark 24. Teddy har varit styrelsemedlem där, engagerade kurser och tävlingar. Dessutom var han redaktör av SHARK NYTT. Då han köpte en större båt (C&C) fick jag delvis överta hans tidning och se till att den trycktes och distribuerades.  Då jag på nytt blev med båt så träffade jag Teddy i hamnen på Hundudden. Hans son Matti som jag såg sist som ett krypande barn hade själv blivit far och Teddy och hans fru blev aktiva i ett nytt fält. Man träffade de med barnbarnen i hamnen, både sommar och vinter. För barnbarnen skull har Teddy och Merike nyss flyttat från Söder för att vara närmare sina barn och barnbarn Ida och Joel som Teddy älskade över allt annat.   
Teddy har bidragit med sitt kunnande och sin tid för att hjälpa mig i min privataktion att bekämpa den giftiga glykolen. Då Teddy kände "alla" kunde jag snabbt genomföra min plan och den gröna icke giftiga glykolen kom in starkt på marknaden för att stanna. Tack Teddy, glykolkampen anser jag vara en av de viktigaste saker för naturen jag har gjort under hela mitt liv.
Teddy var också redaktör för Ostpricken en tidning som blev en efterföljare till Shark Nytt, hans första tidning från sjuttiotalet.
Teddy var en man med ett stort hjärta, hade alltid tid, han var varm och glad.  Hans "tändsticksbåt" (min benämning på byggtekniken han använde) som han byggde med hela familjen och för hela familjen har alltid fascinerat mig. Inte bara båten men hans lugna beslutsamhet med vilken han slutförde bygget. 
Alltid. Teddy hade alltid tid för ett vänligt ord och hjälpte alltid sina vänner i hamnen. Min hund Nelly tuggade alltid pinnar just framför hans båt och fick alltid en smekning av honom.
Just nu känns det väldigt tomt och jag har fortsättningsvis svårt att tro att Teddy har gått vidare.