Saturday, September 29, 2012

W.G.P Mair The National Hospital

Min stora lärare i muskelpatologi var Bill eller dr. Mair eller som han egentligen heter William George Parker Mair. När jag påbörjade mina doktorandstudierna så var hans bok - 
Atlas of the ultrastructure of diseased human muscle
en av de viktigaste!


dr. W.G.P. Mair
Jag skrev till honom att jag skulle villja komma till hans berömda laboratorium vid National Hospital For Neurology and Neurosurgery, Queen Square, London WC1. Jag fick ett mycket trevlig brev att jag är välkommen!

Labbet var jättelitet. Shiro Matsubara, var en japansk doktorand som jag delade skrivrummet på andra sidan av Queen Sq.  Brian Young var laboratorie assistent elle som det heter i Sverige bioanalytiker. Han var ett slags laboratoriechef där. Han basade över Brenda samt en kille som pratade cockney som var ett obduktionsbiträde.


Labbet var nog på sammanlagt 60 kvm. Ett stort rum som var uppdelat i tre sektioner.

Man gick in i  den första och där fanns på ca 10 kvm allt - ljusmikroskopi, snittlabb, histokemilab, telefon och kafferum.

I nästa rummet fanns ett antikt elektronmikroskop och bakom den ett fotolaboratorium!

Allt fungerade alltid. Brian snittade så stora tunnsnitt att de täckte nästan ett helt mikroskopigrid. Det var viktigt inom patologin då förändringarna var fokala.
Brians snittmaskin och hans egen office do han var en höjdare i nom facket.

Brian som han såg ut varje dag, festkläder ? Nej Alla manliga labbassar var så klädda. Innan han startade jobbet tog han av kavajen. Alla läkare hade "begravningskläder". 

Rum nr 2 med Elmiskop I.

Shiro och Brenda. Bakom Shiro första rummets kemidel samt kaffehörna.

"Swedish doctor" med sina okoventionella kläder var nästan som "Swedish girls" utan kläder. Jag hade naturligtvis träskor på mig, som hela Sverige på den tiden!


Bill Mair i den delen hörnan av första rummet som var "office" (med skrivmaskin och "light microscopy".

Muskelbiopis - bilder från ett elektronmikroskop