Thursday, January 17, 2019

Förintelsens offer begravda i Stockholm kommer att hedras men inte tack vare Stockholms Stad insatser som drog sig ur projektet - Mitt andra Holocaust Monument.

Så började det oficiellt - Min 12-sidiga ansökan till Stadshusets finnansborgarråd Anna König-Jarlmyr.

Så ser gravfältet-J ut idag. Gravhällar ligger 15 cm under markytan, ofta täckta av lavar och mossa som på den nedre sommarbilden.
Att ta med till Stadshuset den 16 januari 2019
Av Mpsaiska Församlingens Gravbok framgår att den första av 1945 års räddade dog 19 juli 1945. Hon liksom de två andra listade här dog på Epidemisjukhuset vid Roslagstull (Albano). De var mellan 20-25 år gamla.

Simon Wiesenthal ord, ett slags motto som jag har levt efter i flera decennier är:
Jag har inte glömt Er

Orden i citatet vänder sig till Förintelsens offer, de som mördades/dog p.g.a. Förintelsen.


Hela citatet finns i boken från tiden då jag planerade de första Holocaust Monumentet i Stockholmm - Namnmonumentet - 6 tusen av 6 miljoner - ett requiem*.

Igår var det dags för ännu en viktig cykelresa/transport till Stadshuset. Nu var det mycket kallare än sommaren 1994. Kall vind från öster, läs motvind och -5 C. I bagaget, en model av framtida Monument som hedrar 6 miljoner judar som förintades under den mörka tiden.

Modellen, nästan 1 meter stor lastade jag på min cykel så att 6 ljusa stenblock och ett 60-tal mörka gravvårdar som rymdes på modellen inte skulle ta skada. Varje gravvård med namnet på Förintelsens offer som ligger begravda i Stockholm.

Innan min 16 januariresa har jag haft kontakt med finnansborgarrådet Anna König-Jerlmyr och skickade till henne en projektbeskrivning strax före Jul. Det visade sig att projektet spreds inom Stadshusets flera nämnder och rotlar. Det blev ett inofficiellt JA. 
Därefter när Holocaust Möttet flyttades till  Malmö då blev det NEJ. Allt har sitt värde även Förintelsens offer begravda i Stockholm.

Projektet kommer (ändå att genomföras och) att administreras av Judiska Församlingen i Stockholm och där av chefen för de fyra judiska begravningsplatserna, Anna Nachman.

An article in English about the project by Victoria (Tori) Martinez in The Local. at the time Stockholm said yes!

Modell av Monument 1945 vid J-kvarteret vid Norra judiska Begravningsplatsen. Eligt konceptet av konstnären Justyna Bamba (baMba) och Roman Wasserman Wroblewski. 6 stemblock av ljusgrå granitt ställs på de 6 tomma platser i gravfältet. Gravhällar som ligger 15 cm under markytan skall grävas upp, rengöras, korrigeras vid behov och återmonteras 15 cm ovanför markytan. Den befintliga "Vingen" omplaceras till gravfältets kortsida.

Gyllene salen besöktes efter projektmötet.