Sunday, January 13, 2019

Missing (Jewish) People (in) Sweden - från beredskapssjukhuset i Örebro


Det handlar om en efterlysning och en sökinsats efter de försvunna judinnor och deras gravar i Sverige. De flesta av Förintelsens överlevande som kom till Sverige och dog strax därefter har egna gravar och egna gravstenar.

De fyra judinnor som jag efterlyser dog på Beredskapssjukhuset i Örebro men deras gravplats är okänd.

- Anna Zauner 1892 – 1945
- Maria Mencel 1892 – 1946
- Sarolta Berkowitz 1915 – 1946
- Mirijam Schwartz 1910 – 1947


I arkivet jag går igenom just nu finns det 249 kvinnor som var inlagda på beredskapssjukhuset i Örebro. Det sista information jag hittar om de avlidna i deras Läkarkort är ett rött + (egentligen ett kors). Stavning är olika i olika arkiv, t.ex. Berkowit stavas med "v" - Bertkovitz eller liknande. Sarolta har ett annan namn på graven och ännu en annan i gravboken.

Jag har kontaktat Örebro Stift förra året och de försöker att titta "analogt" i sina Gravböcker från den tiden då namnen finns ej i de digitala filerna.

De första kvinnorna kom till Örebro den 25 maj 1945 med ett tidigt morgontåg från karantänlägret i Lund. Röda kors personal skötte transporten från järnvägsstationen till Engelbrektsskolan. Under sommaren inkommer sedan fler transporter.

Bilderna ovan är tagna av sjukhusfotografen (som jag försöker spåra) och föreställer två fd 14 åriga patienter som kom från Bergen-Belsen.



Sarlota Berkowitz, 1915 – 1946. Hennes grav hittades 110 km från Örebro, i Karlstad. På graven står Sari Berkovits och i Gravboken Berkovits, Siri Född: 1915-03-14 Avliden: 1946-01-01 Jag tror att hon kom från Ungern. I Örebro, på sjukhuset där hette hon Sarolta Berkowitz. Således tre varianter av förnamnet och två av efternamnet.

Nästa år, planerar Daniel Kraus och jag en stor utställning med foton och texter om de som kom till Sverige under sommaren 1945.