Wednesday, March 11, 2020

Hans Fink och Eva Stein borde lära sig ordspråket “Man ska inte kasta sten i glashus”


Chevra Kadischa org nr 80201-6104. I en resultaträkning som styrelsen presenterade under årsmötet har resan till Strasbourg gömts under: Verksamhetskostnader, inköp för begravningsverksamheten. -142 424:-. Reseräkning saknas!

Ordföranden i Chevra Kadischa i Sverige Hans Fink, trots sitt ursvenska ursprung samt hans hjälpreda revisor  Eva Stein tycks inte ha lärt sig det kända svenska ordspråket. Ordspråket “Man ska inte kasta sten i glashus” är välkänt och betyder ungefär att man ska sopa rent framför egen dörr först, d.v.s. inte kritisera någon annan för något som man själv gör sig skyldig till.

Chevrastyrelsen anser sig vara religiösa och tycker att deras medlemskap i Chevra är en mitzva. Deras handlande skulle nog G.. klart fördöma !!!
I tredje Moseboken står det följande:

Du skall inte hysa hat till Din broder i Ditt hjärta, Du skall älska Din nästa som Dig själv. 

Trots att Chevra Kadischa styrelsen sägs t.o.m. be i synagogan har de totalt glömt vad MITZVOT handlar om. För upplysningen skull vill jag påminna de vad mitzvot handlar om. Mitzvot som kan översättas med påbud. Det är handlingar som för troende judar är både tillåtna och förbjudna och som omfattar alla aspekter av en människas liv. Mitzvot rör dels hur vi ska handla gentemot medmänniskor, dels hur vi ska handla i relationen till G...

 
Förra året så har Chevra kritiserat en av sina medlemmar för att denne har skrivit ett brev till styrelsen från ett arbetsmailkonto. Inte bara kritiserat men tillskrivit ett brev till arbetsgivaren och angivit sin egen medlem, en judinna från forna Sovjet för ett tjänstefel. Hans Fink kan skriva klanderfritt på kanslisvenska då han har varit anställd av Skatteverket. Det han skrev till kvinnans arbetsgivare heter på rent svenska angiveri. Varför gjorde Fink det? Den svenska pliktkänslan? Nej, en vedergällning då det elektroniska brevet innehöll en motion till årsmötet som Fink upplevde som kritik. Igen så glömmer man så lätt:

Du skall inte hysa hat till Din broder i Ditt hjärta, Du skall älska Din nästa som Dig själv. 


Fink och resten av styrelsen försöker att fortsätta med sina förehavanden och verkligen älskar sig själva. Då jag har kritiserat styrelsen att de gör inget förutom att "sitta på pengarna" och inte använder de medel (egentligen avkastning) som deras företrädare har skaffat på det sättet som står i Chevra Kadischa stadgar har de angivit min sambo till Judiska Församlingens styrelse. Hennes brott är att hon har, tillsammans med mig tagit hand om Förintelsens offrens gravar.
Chevras Eva Stein som var ordförande i Judisk Mångfald, ett part inom den Judiska församlingens i Stockholm tillika medlem i Judiska församlingens styrelse har utövat ett starkt tryck på Judiska församlingens styrelse. Det har resulterat att Judiska församlingen har utfärdat en fatwa när det gäller min dåvarande sambos företag som arbetar med gravvård. Företaget har nu, som det heter gått i graven. Chevras styrelse ger dock inte upp. Deras tolkning av Torah tycks vara älska dig själv och shit i andra. 
I klar text betyder det att de ger sig nu, tillsammans med Judiska församlingens styrelse direkt på mig och den verksamhet som jag har utövad inom Föreningen Förintelsens Minne.

Hur Eva Stein sköter sitt arbete som revisor inom Blomsterfonden vet jag inte. Jag, personligen, skulle, med hennes nyss beskrivna förehavanden och helt avsaknad humanistisk syn, aldrig tillåta henne att arbeta i den typen av sammanslutningar.

Tillbaks till Chevrastyrelsens förehavanden, även de enligt älska dig själv och shit i andra. 
I fjolårets redovisning, finns att tillgå på Skatteverket då Chevra är en ideell förening med org. nr 80201-6104, har Styrelsen av Chevra Kadischa försökt att gömma sin "styrelseresa" på ett mycket speciellt sätt, se kopian av en del av resultaträkningen ovan. Det upptäcktes av tvätterskan som Fink har därefter angivit till hennes arbetsgivare. En ren vendetta enligt mig. 

Fink, Stein och övriga i Styrelsen har fortsättningsvis inte redogjort för sina resekonstander och inte om deras makar, liknande var med på denna självbjudresa.

Vad handlar Hans Finks och Eva Steins angiverier om? Här är årets två fall beskrivna

Angiveri nr. 1 av Hans Fink - ordförande i Chevra Kaddisha styrelse, yrke skatteexpert
En av Chevra Kaddisha medlemmar, en kvinna skrev en Motion till Styrelsen. Kvinnan tillhör de aktiva medlemmar som förutom att hon betalar sin medlemsavgift så förbereder hon de avlidnas kroppar inför den sista vilan. Hon genomför ”tahara”, en religiös tvagning och därefter svepning och kistläggning. Poängen med det är att göra det möjligt för den avlidne att möta sin skapare med respekt och värdighet. Tahara är ett tungt arbete och utförs alltid av judiska volontärer. En tvätterska i Chevra Kaddisha har alltid högt anseende bland volontärerna och andra judar.

Tvätterskan arbetar som en tjänsteman inom Kriminalvården. Hon är mycket omtyckt. Gör bra ifrån sig som det heter, avancerar ständigt. Hon kan flera språk som är en stor merit. Plötsligt blir hon kallad till en av högsta cheferna. Av hans ton i telefonen förstår hon att något är galet, men vad? Alla sina uppgifter har hon utfört galant. Chefen visar en kopia av hennes mail som hon skickade från sin arbetsdator. I mailet står ingenting men det finns en bilaga som hon har skrivit dagen innan hemma. Bilagan, motionen till Chevra Kadischa har hon inte fått iväg dagen innan hemifrån då hon var inte säker vart hon skulle skicka den. Hon saknade Chevras mail. Chevra Kaddisha har ingen hemsida med styrelsens adresser, inte en "info"-mail. Hennes mail från arbetsgivarens dator såg ut enligt ovan (här är hennes namn borttaget). Hon erkänner ett tjänstefel för sin chef och berättar att hon skrev det hemma etc. Det var dock inte Kriminalvården som upptäckte att en privatbilaga har skickats till en privatadress det var mottagaren Hans Fink - som bilagan var adresserad till.
Hans Finks vrede över motionens innehåll var så stor att han tycks ha ringt till flera inom Kriminalvårdensledning. Tvätterskan, tahara volontären fick en varning.

Hans Finks agerande har diskuterats under årsmötet och flera krävde hans omedelbara avgång. Röster under mötet var hårda. Alla tyckte att han har handlat fel både såsom ordförande och som jude. Man kallade Hans Finks agerande för angiveri, med all rätt.

Vad fanns i tvätterskans motion som upprörde Hans Fink. Vad orsakade hans vrede och vedergällning?
Tvätterskan tog upp problem i tahararummet, problem med volontärer och så påpekade hon följande 

Vattenproblemet har funnits i decennier och de förslagen som hittills tagits fram avslås av Styrelsen med hänvisning till begränsad ekonomi. 
Samtidigt åker Styrelsen på en studieresa, en resa som medlemmarna i Chevran fortfarande inte har fått ta del av vare sig genom någon form av reseberättelse eller genom annan återkoppling. 



Samtidigt har hela Chevrastyrelsen (alla namn senare) blivit ertappad att de gjorde en gemensam resa (med sina respektive?) till Strasbourg. Egentligen inget fel i det. Det har styrelser i ideella föreningar ofta ofta rätt till sk efter ett godkännande av föreningsmedlemmar under ett årsmöte.

Här fanns inget godkännande. Styrelsen förklarade sig under årsmötet att de skulle träffa rabbiner där. Ett underkännande till rabbiner i Stockholm? Man krävde under mötet att man skulle öppet redovisa resekostnader och andra uppgifter, läs utgifter som Chevrastyrelse försökte gömma under en inteetsägande och missvisande rubrik, se nedan.

I en resultaträkning som styrelsen presenterade under årsmötet har resan gömts under:
Verksamhetskostnader, inköp för
begravningsverksamheten.                    -142 424:-
                                         
Hans Fink har arbetat för Skatteverket i alla år så han visste vad han gjorde. Han visste också vad hans angiveri hos Kriminalvården skulle leda till. Kvinnan fick reprimand av sin högste chef.


Angiveri nr. 2, av Eva Stein, styrelseledamot i Chevra Kaddisha och Judiska Församlingen, yrke: revisor.
Det här med avsaknaden av rinnande vatten vid de judiska begravningsplatserna har varit problem. Både religiösa judar och icke-religösa men som håller på traditionen brukar tvätta händerna efter besöket vid begravningsplatsen. Under den varma årstiden kan man alltid använda sig av bevattningskranar men vattnet stängs av då kylan kommer.
Jag har påpekat det för Chevra Kaddisha och för Judiska Församlingens styrelse. Jag påpekade också att sista gången jag hade möjlighet till det var det på nittiotalet.
En nära vän till mig har påpekat det skriftligt både för Judiska Församlingen och Chevra styrelsen. Han använde dock inte de så i Sverige erkända "lagom" orden men sa rak på sak vad han tyckte. Han uppgav att Chevra Kaddishas årliga inkomster (huvudsakligen av kapital) på 250 000 kronor efter skatt bör användas för annat är nöjesresor. Jag samtyckte.

Åtgärder. Judiska Församlingensstyrelse, ordförande Aron Szugalski-Verständig, yrke: jurist
Reaktionen (en vendetta) på det från Chevra och Judiska Församlingen var omedelbar. Inte mot honom men mot min sambo då hon var vän med honom. Över min sambos företag och mig har Judiska Församlingens styrelse utfärdat en fatva. Angivaren var den här gången Eva Stein som sitter både i Chevra och Judiska församlingens styrelse. Hon är dessutom revisor så nog har hon haft fullt vetskap och förståelse för vad de har med Flink koka ihop i Chevras Räkenskaper. Skam att gömma en resa under begravningskostnaderna. Revisor Stein tillsammans med skatteexpert Fink. Ett samspel över gränserna.

Det speciella är att min, numera fd sambo Justyna Bamba har utfört en stor ideell insats som gäller Judiska församlingens fyra begravningsplatser. Det handlar både om hennes arbete och materiel som hon och hennes firma har skänkt.

Naturligtvis fattades den nya fatvan av hela Judiska Församlingensstyrelse inklusive ordföranden, juristen Aron Szugalski. Samtidigt sägs att flera av Judiska församlingens styrelse och administration (Isak Reichel) är djupt religiösa och ber i synagogan. Hur har de kunnat undgå det som står i tredje Moseboken:

Du skall inte hysa hat till Din broder i Ditt hjärta, Du skall älska Din nästa som Dig själv. 

Hoppas de att varje år bli förlåtna under Jom Kippour? Hyckleri!

Själv har jag varit shomrim inom Chevra Kaddisha och delaktig i minjagruppen, naturligtvis som volontär. Shomrim kommer från Shemira är hebreiska för "titta" och "vakta". Det är också en traditionell judisk ritual som innebär att man vakar över någon som precis har dött. 

Alla som tillhör Minjan brukar bli bjudna på en Chevralunch. År 2020 bestämde Hans Fink inte bjuda alla från minjangruppen men använda sig av selektion. De som har varit kritiska fick inte inbjudan till den årliga lunchen.

Det här med avsaknaden av rinnande vatten vid de judiska begravningsplatserna har varit problem. Både religiösa judar och icke-religösa men som håller på traditionen brukar tvätta händerna efter besöket vid begravningsplatsen. Under den varma årstiden kan man alltid använda sig av bevattningskranar men vattnet stängs av då kylan kommer.

Jag har påpekat ovanstående för Chevra Kaddisha och för Judiska Församlingens styrelse. Jag påpekade också att sista gången jag hade möjlighet att tvätta händerna innan besöket vid begravningsplatsen så var det på nittiotalet.

Då inget har gjort tills nu, mars 2020 har jag tillsammans med Ronny, en judisk rörmokare från Köpenhamn bestämt oss att installera rinnande vatten vid de judiska begravningsplatserna i Stockholm. Mitt företag som arbetar med gravstenar (STHLMgravvard@gmail.com). Vi gör det utan medel från Chevra eller Judiska Församlingen.

Svindleri?


Mitt företag, STHLMgravvard@gmail.com, står för grävnings och borrarbete medan det danska företaget med Ronny i spetsen står för vattenkransinstallation.