Sunday, May 17, 2020

Hur lite vet Tachles och Judiska Församlingen i Stockholm om "Förintelsens överlevande" som dog i Sverige strax efter ankomsten 1945 - Inte mycket!

Tachles, är en medlemstidning som ges ut av Judiska Församlingen i Stockholm. Tidningen skickas enbart till församlingens medlemmar och prenumeration för utomstående är inte möjlig. Tidningen som utkommer sju gånger per år innehåller information om församlingens planerade aktiviteter och program, reportage, information om beslut i församlingens beslutande organ, församlingspolitiska spalter samt krönikor av församlingens ordförande.

Tachles är ett israeliskt slangord som kommer från en variation av det judisk/hebreiska ordet för essens eller syfte - tachlit.

Hon hette egentligen Frymet Ajnhorn.

En av gravarna som grävdes upp från underjorden och renoverades fullständig är Vera Krémers gravt. Historien bakom Vera Krémer finns beskrivet i min blog.

Nu har mina vänner, medlemmar i en förening som heter Judiska Församlingen ringt till mig rätt så upprörda att Judiska Församlingen har på nytt stulit mitt och Föreningen Förintelsens Minne projekt och presenterat det som sitt.

Som framgår av publiceringar i den här bloggen har jag forskat och publicerat i ämnet sedan flera år.
Jag nämns överhuvudtaget inte i Judiska Församlingens artikel.

Första gången jag kom i kontakt med de historiska gravarna av Förintelsens offer var det år 1994. Då höll jag på mitt största projekt, Holocaust Namnmonumentet vid Stora Synagogan i Stockholm. Jag skrev in alla namn av de begravda. De skulle vara med, inristade bland de  då 6 000 andra namn av Förintelsens offer. Namnen på de begravda i Sverige, Förintelsens offer, publicerades även i boken 6 tusen av 6 miljoner - ett requiem (1995). Därefter tog jag hand om gravarna på Norra Judiska begravningsplatsen. Första gången var det när en döende man, Förintelsens överlevande i 80 års ålder från Israel ville veta om hans släkting finns begravd i Sverige. De visste bara att hon hette Frymet Einhorn och var i tonåren när Andra världskriget startade. Det var ett svårt uppdrag! Alla gravar var redan nästan helt täckta av gräset och namnen var i undantags fall enbart synliga genom runda luckor i gräset. Till sist så hittade jag hennes grav. Hon låg inom K-kvarteret där det ligger begravda de allra första av överlevande som kom till Sverige efter kriget 1945 och dog strax därefter. Bland de fanns Frymet Ajnhorn, 16 år gammal. Hennes för- och efternamn är felstavade.

Från 2018 började jag och andra knutna till Föreningen Förintelsens Minne systematisk  från underjorden, lyfta upp gravhällarna som tillhör Förintelsens överlevande som dog kort efter ankomsten till Sverige. Vare sig Judiska Församlingen eller Chevra Kaddisha ville ge minsta stöd för min och Föreningen Förintelsens Minn verksamhet.

Nu, plötsligt, när det är 75 år efter att de första offren begravdes i Stockholm så vill Judiska Församlingen ta ären för det jag har gjort. Hyckleri kallas ett sådant förfarande om inte herrarna Aron Verständig och Isak Reichel vet det sedan tidigare!

Aron Verständig och Isak Reichel är Judiska församlingens ordförande och respektive, generalsekreterare.