Friday, October 16, 2020

Mer än livet står på spel - Kapten Kloss gör sig påmind efter ett halvt sekel - Påminner också om Warszawa Gettot








Sista åren i gymnasiet så hade jag (äntligen) en möjlighet att titta hemma på TV. Att vi inte hade en TV förr var delvis en ekonomisk fråga. Dels var det fråga om motståndet från min mammas sida som var lärare och var kritiskt mot TV. Teater var mycket viktigare.

När TV-serien Stawka większa niż życie (Mer än livet står på spel) eller Kapten Kloss sändes som TV-teaterföreställningar (Teater Sensacji) år 1965 fick jag titta på det. Då köpte vi en begagnad Orion tv från min moster. Nu fick jag titta på tv hemma. Jag fick titta på Kapital Kloss. Så hette det TV-teater på polska. Jag tyckte om handlingen och minns fortsättningsvis musiken i filmen och den kunde så småningom höras i varje trappuppgång. Naturligtvis var allt i svart och vit.

Skaparen Zbigniew Safjan var pappa till min klasskollega under hela grundskolan. Han bodde på Królewska 2 gatan, uppgång 3, 1 tr. 

Jag visste inte att serien "Kapten Kloss" kom till Sverige, både som TV-produktion och en serietidning. År 1968 bodde jag på Lundagatan på Söder och hade ingen TV. Serietidningen såg jag plötsligt i Myrorna på Fleminggatan.

Kapten Kloss var egentligen en polsk motståndsman som hette Stanisław Moczulski och kallades Staszek. Ibland förekommer också namnet Kolicki. Han var mycket lik en tysk officer, Hans Kloss, som just tillfångatagits av den sovjetiska underrättelsetjänsten GRU. Moczulski tog på sig att uppträda som kapten Kloss och spionera och sabotera bakom de tyska linjerna. Det var mycket spännande och den falske kapten Kloss, med kodnamnet Agent J-23, råkade in i det ena äventyret efter det andra.

TV-serien Kapten Kloss var skriven av Andrzej Zbych, en pseudonym för Zbigniew Safjan och Andrzej Szypulski. Serien producerades av Zygmunt Goldberg som tvingades efter den antisemitiska kampanjen i slutet av 1960-talet lämna Polen. Goldberg kom till Stockholm 1969.

Kapten Kloss som spelades av Stanisław Mikulski som senare blev programledare för den polska motsvarigheten till Bingolotto. Men hans roll som kapten Kloss är vad som levt vidare. Zbigniew Safjan tillsammans med medförfattaren Andrzej Szypulski producerade förutom TV-serien sex böcker om kapten Kloss. Dessa gavs ut på svenska av Wennerbergs förlag.


När TV-serien Stawka większa niż życie (Mer än livet står på spel) eller Kapten Kloss sändes som TV-teaterföreställningar (Teater Sensacji) från januari 1965 fick jag titta på teatern. Då köpte vi en begagnad Orion tv från min moster. 


Skådespelaren Stanslaw Mikulski som kapten Kloss


Stawka większa niż życie, wg, Andrzej Zbych
odc.1 "Wróg jest wszędzie"
Premiera: 1965. 01. 28 Reżyseria: Janusz Morgenstern Wojska niemieckie planują działania wojenne, które mają przełamać radziecką obronę. Jednak atak zostaje uprzedzony. Niemcy podejrzewają, że to skutek działania obcej agentury. Gestapo prowadzi w tej sprawie śledztwo. Sturmbannfuhrer Greit podejrzewa Klossa. 

Obsada aktorska 
Stanisław Mikulski - Hans Kloss
Mieczysław Stoor Sturmbahnfuhrer Greit
Barbara Klimkiewicz  - Marusia 
Janusz Bylczyński -  Hauptmann Eberhardt 
Marian Kociniak  - Piotr 
Jerzy Adamczak  - doktor 
Maciej Maciejewski generał niemiecki
Jan Żardecki  - major Broch
Jerzy Karaszkiewicz  - ordynans
Gabriel Nehrebecki  - oficer niemiecki
Wacław Szklarski  - esesman
Aleksander Błaszyk  - esesman