Thursday, November 12, 2020

Smärtan när man tittar på hår KL-Auschwitz nr. 250.

 




Fotot som innehåller så mycket smärta som inte syns direkt.
Analyserar man det så finner man att säckarna innehåller hår. Avsändaren heter KL - Au, Auschwitz. Det högsta paket-nummer på bilden är 250. 5 000 kg kvinnohår.

Håret rakades av de som skulle få leva lite till och på de som gasades efter ankomsten där proceduren utfördes efter att kropparna har dragits ut gaskamrarna. Priset per kilo var 50 pfennig om jag minns rätt. 100 pfennig = 1 mark. 50 Reichspfennig - Vikt 1.3 g
Diameter 22.7 mm, Tjocklek 1.55 mm. Således 1 000 gr hår mot 1,3 gram aluminium.




Min mormor hår och all de som mördades i Stora Aktionen i Warszawas Getto hår skickades till Breslau. För det användes en godsvagn av typ 1 G. samma typ av boskapsvagnar som användes för transporter mellan Umschlagplatz och Treblinka.

Jag beklagar men jag var tvungen att publicera den här färdsedeln. Det handlar om transporten av hår från dödslägret TREBLINKA. Transport i en 1G godsvagn från Treblinka till Breslau. Vagnen åkte troligen bland de tomma godsvagnarna som annat förde människor från Warszawa mot döden i Treblinka.

Transportdatum är strax efter den Stora Aktionen i Warszawas Getto avslutades den 21 september 1942.
I Treblinka mördades min mormor Helena, Pani Stefa, Korczak och 350 000 andra kvinnor och män under tre månader. 

Deportationen till Treblinka hette Grossaktion Warszawa och började den 22 juli 1942. Man deporterades judar från Warszawas Getto i trånga godsvagnar av typ 1G till Treblinka. Ofta två avgånger dagligen. Vissa dagar deporterades så många som 10 000 - 12 000 judar. Uppskattningsvis 350 000 judar fördes till gaskamrarna i Treblinka. 

Boskapsvagnar vid Umschlagplatz i Warszawa. Kanske fanns
bland de en boskapsvagn typ 1 G med nummer 22358 från Hanover depån.

Min mormor Helena Rozental f. Polirsztok hade facket hår.