Wednesday, April 7, 2021

Skadade fåglar bör inte bygga ett bo tillsammans - Om Förintelsens Överlevande

 


Idag, tre timmar efter att jag började skriva artikeln om att skadade fåglar bör inte bygga ett bo tillsammans så kom det två ringduvor till min balkong, mitt i Stockholm. De var friska, vakar, inte skadade, njöt av enskildheten och parade sig ett antal gånger. Ruvningstid 15-17 dagar, flygfärdiga 3-4 veckor.


Lyckligt bröllop (?) på Cypern.


Sommarläger Cypern i bakgrunden brittiska flottan och osynlig Eretz Israel.

Sommarläger Cypern i bakgrunden en osynlig Eretz Israel.


Vinterläger


Vinterläger
Precis som i Warszawa och Lodzgetto var olika delar av lägret sammanbundna genom broar.

Vinterläger och Förintelsens överlevande med barn födda bakom ett brittiskt tagtråd.


Från Cypern till Eretz Israel - inom den tilldelade kvoten.

Från Cypern till Eretz Israel - inom den tilldelade kvoten. troligen november 1947.



Jag minns inte varifrån jag har hört ett talesätt att Skadade fåglar bör inte bygga ett bo tillsammans. Samtidigt finns ett annat ordspråk att Lika fåglar flyger gärna tillsammans. Hur som helst så associerade jag de till bilden ovan, ett konstverk från det brittiska lägret på Cypern. Tusentals Förintelsens överlevande fördes dit när de var på väg till Eretz Israel eller deporterades därifrån. Bland de drygt ett tusen från Sverige.

Jag har under de senaste 30 åren pratat med flertalet av de. Numera får jag ständigt ny information från deras barn, Andra generationen.

Svårt att skriva. Ämnet är stort bara i Sverige. Allt från berättelser av unga flickor som "fick plats" hos etablerade judiska familjer i Sverige där de utnyttjades på alla (!) sätt och de flickor som var bara 18 och gifte sig med svenska pojkar som stod vid staketet av beredskapssjukhusen. 

Inte heller de som lämnade Sverige för Israel eller de som stannade inom Diasporan hade det lätt.

Många av överlevande som kom till Sverige var födda 1928-1933, flera ännu yngre såsom gruppen Kinderheimsbarn. Födda t.ex. 1930 betyder att de var 9 år gamla när kriget bröt ut och 15 år gamla när de befriades och 17 år gamla när de sattes på nytt i ett läger på Cypern.

Som en av de sa till mig, vi var som en enda familj, vi hade inga föräldrar, ofta inga syskon. De första par bildades redan i Sverige. De reste tillsammans bort från Europa, den största judiska begravningsplatsen där 6 000 000 judar mördades.

Över 2 000 barn föddes i lägren. Många fick komma till Israel genom brittiska inresecertifikat i slutet av november 1947. Det var ett helt fartyg med familjer med bebisar och små barn. Antalet kan verka högt men det fanns över 50 000 fångar i 12 läger där. De flesta i fertil ålder.

Många äktenskap som ingåtts på Cypern eller strax efteråt i Israel var lyckliga, många inte fast de höll livet ut.