Saturday, December 24, 2022

Rok 2022 - 80. rocznica śmierci Janusza Korczaka - Podsumowanie roku - Rok 2023, to będzie rok Mordechaja Anielewicza, 80. rocznica śmierci naszego bohatera.

2022 - 80. rocznica śmierci Janusza Korczaka - Podsumowanie roku - Rok 2023, to będzie rok Mordechaja Anielewicza, 80. rocznica śmierci naszego bohatera.

 


80. rocznica śmierci Janusza Korczaka to sposób przypomnienia Wielkiej akcji likwidacyjnej Getta Warszawskiego i deportacji Korczaka wraz ze współpracownikami i 239 wychowankami Domu Sierot z ul. Siennej 16 na Umschlagplatz. Z Umszlagu zostali wywiezieni bydlęcymi wagonami do obozu zagłady w Treblince, gdzie zginęli uduszeni gazem 5 sierpnia 1942 r. 
 
W czasie Wielkiej Akcji wywieziono do Treblinki i zamordowano łącznie około 4 tysięcy dzieci z blisko trzydziestu sierocińców i internatów getta. Podczas Zagłady zamordowano 1 500 000 żydowskich dzieci.

Osobiście, nie potrzebuję okrągłej rocznicy by pamiętać o Korczaku, dzieciach i 6 000 000 Żydów zamordowanych podczas Zagłady. Piszę o tym na moim blogu od 2006 roku a o Zagładzie, Korczaku i zamordowanych dzieciach mojego narodu wydałem pierwszą obszerną książkę (208 stron) na ten temat w Szwecji w 1995 roku.

W tym odchodzącym roku 2022 miałem nadzieję wydać książkę o Korczaku, książkę napisaną “na zamówienie” mojego taty - “Pana Miszy”, długoletniego współpracownika Janusza Korczaka. Opis książki, wg. mojego taty znalazłem niedawno czytając jeden z jego referatów na temat Korczaka i Domu Sierot. 

Książkę zdążyłem napisać ale druk odbędzie się w 2023 roku w 80 rocznicę śmierci Mordechaja Anielewicza symbolizującą Powstanie w Getcie Warszawskim. Tak, dla mnie rok 2023, to będzie rok Mordechaja Anielewicza.