Thursday, January 18, 2024

Korczak w Głosie Nauczycielskim: "Źródła wyrozumiałości czyli "I ja miałem lat dziesięć" i "Pan był dziś taki zły”.




„Pan był dziś taki zły”

„Pan był dziś taki zły”. Artykuł Janusza Korczaka z 1919 r. Głos Nauczycielski.

 Źródła wyrozumiałości czyli i ja miałem lat dziesięć”

„Biednej polskiej szkoły i biednych jej dzieci biedny ja nauczyciel” – pisał Janusz Korczak w Głosie Nauczycielskim. Zachęcał ówczesnych nauczycieli do wyrozumiałości wobec dzieci.  Wyjaśniał, skąd czerpał swoją wyrozumiałość: „I ja miałem lat dziesięć”. M.in. dlatego Korczak chętnie zatrudniał w Domu Sierot młodych wychowawców, studentów którzy byli często tylko o 5-6 lat starsi od swoich wychowanków..


Pan* dziś był zły. Bo niedomaga, bo niewyspany, bo troska materjalna, niepowodzenie rodzinne, bo przykrość służbowa, zatarg z władzą. Zły humor wychowawcy krzywdzi, szkodzi, utrudnia szczere porozumienie.

** Tusculum – miasteczko położone 5 kilometrów od Rzymu. Założone w czasach starożytnych.