Tuesday, August 21, 2007

Ciocia Irka - hänvisning saknas



Ciocia Irena Sliwinska bodde i Uppsala. Jag ringde på hennes telefonnummer 018 253 739 och fick höra en automatisk uppspelning att abonnemang har avslutats och hänvisning saknas.
Ciocia Irka var en vän till familjen. Hennes familj var en av de tre som hyrde hus i Konstigt. Förutom de var det också familjen Baczko. Alla barn i de tre familjerna umgicks intensivt under somrarna. Ciocia Irka sydde åt oss mycket speciella simbyxor slipki. De var av vit bomull och hade tre band vid sidan som man knöt ihop. Genom den fiffiga konstruktionen kunde man ta på sig slipki under de befintliga underbyxorna utan att klä av sig offentligt eller behöva använda en handduk som skydd. Det var tider...
Ciocia Irka var något yngre än andra mammor, slank lång och jättevacker. Hon hade en speciell mjuk röst. Hon har behållit den mjuka rösten och när jag ringde till henne i mars så sa hon mjukt till mig Romeczku (Lilla Roman) på ett sätt som bara min mor gjorde.
Nu är hon borta men hennes röst hör jag i fortsättningen. Våra möten och samtal handlade mycket om Korczak. Irena växte upp i Nasz Dom (Vårt hem) ett barnhem för kristna barn (se bilden ovan).
Hon gick bort i cancer. Jag var då i USA. Idag meddelades jag om hennes bortgång genom att ringa hennes nummer i Uppsala. Jag ville fråga lite mera om våra somrar i Konstigt.