Friday, August 24, 2007

Prickig korv i Hammarbyhamnen


Det skall handla om en dansk prickig korv. På danska så heter den spegepølse.
Jag har ett starkt minne kopplad till den. Någon gång under studietiden, troligen under början av sjutiotalet så sommararbetade jag i Hammarbyhamnen med lossning av fiskmjöl i lösvikt. Det var det värsta jobbet jag har haft. En av besättningsmännen gav mig efter jobbets slut en jätte spegepølse.
Jag duschade i en halv timme, bytte kläder och satte arbetskläderna i en plastpåse som jag knöt i det närmaste hermetiskt. Jag tog tunnelbana från Skanstull till Hökarängen där jag bodde med föräldrarna. Troligen fiskmjöllukten hängde med mig in i vagnen och ett par tanter diskuterade lukten och drog in luften genom näsan. Den ena sa slutligen att det doftade jordgubbar... Jag andades ut.