Thursday, August 23, 2007

Warszawa Verktyg hemma


Jag har försökt göra ordning bland mina verktyg igår. Jag hittade ett större antal skruvmejslar med olika bred och längd, olika handtag och anpassade till olika skruvar. I Polen efter kriget fanns bara spårskruvar, således sådana med bara en linje (fåra) på spårhuvudet. Olika skruvhuvuden orsakar nu behovet av olika typer av skruvmejslar och skruvdragare.

Hemma i Polen fanns det bara två stycken verktyg. En kraftig skruvmejsel och en så kallad fransk nyckel. Skruvmejseln använde Pappa bl.a. för att fixa problem med toastolen (ta loss den) och avloppet. Skruvmejseln (på bild ovan) hade ett kraftigt trähandtag som var skadat så länge jag minns den. Den franska nyckeln som jag har på bilden liknar den vi hade i Polen.

Jag har skruvmejseln i Sverige och använder den ibland, den är solid och väcker många lugna minnen.