Sunday, August 19, 2007

Jordbävning i Stockholm




Skalvet som drabbade Stockholm vid 01.07 i natt var till en början ett stort mysterium för mig. Jag tittade på TV när det kom. Det var mera som en kraftig gasexplosion i husets källare. Tittade direkt ut på gatan, ingenting! inga människor. På morgonen läste jag tidningarna (DN och SvD) om det fanns ngn notis om det och lyssnade på radio - nix. Inte heller Rapport kl 8 sa ngt om det. Jag berättade det för frun då skalvet framkallade massa KI minnen explosiva sådana med inslag av sprängningar av kulverten för 10 år sedan. Vid niotiden satte jag på datorn och fann sanningen att min nattlig upplevelse var ingen paranoia... Jag sov inte resten av natten.

Skalvet mätte 2 på Richterskalan men det kändes mycket kraftigare än den 2006 som också hade ett epicentrum på Kungsholmen. Troligen var djupet av epicentrumet mkt låg och därför känndes det så kraftigt.