Thursday, February 20, 2014

Fotograf Dora Forbert var bara 17 år gammal när hon kvävdes till döds i Treblinka.


Förbereder just nu bilder för en fotoutställning. Tittar igenom andras bilder på internet. Vet inte om jag hinner med de egna i ämnet.

Plötsligt när jag letade bland motiven på internet så kom jag över bilder av en okänd kvinnlig fotograf, Dora Forbert. Helt okänd. Jag trodde först att det kunde vara min mammas faster eller hennes dotter med samma namn. Tyvärr, kom jag inte ihåg förnamnen på min faster Forbert och på hennes dotter. Det ända jag minns var att min mor berättade att min mammas faster långt innan Andra världskriget bröt ut, blev katolik och gick sedan till kyrkan. Även i gettot i Warszawa. Det var just i Warszawagettot som Dora Forbert tog sina bilder, läste jag.

Vidare fick jag veta att Dora Forbert, fotografen från Warszawas getto, delade ödet med min mammas faster och hennes dotter under sommaren 1942 då de flesta judar i Warszawas getto mördades i Treblinka dödsläger .

Foton jag hittade påstås ha tagits bara två månader innan den Stora Aktionen, det vill säga i juni 1942. Ingenstans finns information om hur bilderna togs, vem var modellen.

När utställningen av Dora Forbert fotografier öppnades var hennes bilder täckta med ett rött filter. Detta för att hennes bilder har inte tillräckligt fixerats och sköljt och fotopappret var fortsättningsvis ljuskänslig. Enligt mig så använde Dora ingen fotografisk film. Ett negativ bladfilm eller glasplåt fanns troligen inte att tillgå i Warszawas stängda gettot år 1942. Troligen därför använde hon ett vanligt fotopapper för sina exponeringar (bilden till höger). Således blev ett fotopapper samtidigt ett negativ. När man analyserar hennes bilder så ser på fotopappret så ser det vit i kanterna. De vita kanterna är märken av en kassett.  Normalt så hade man en bladfil eller en glasplåt kassetten. Fotopappret är mindre känslig än ett negativ film och ger inga direkta möjligheter att göra flera kopior av motivet.

Enligt mig så använde Dora ingen fotografisk film, negativ, det fanns troligen inte längre att tillgå i det formatet i Warszawas stängda getto. Troligen använde hon vanlig fotopapper för sina exponeringar. Således blev ett fotopapper samtidigt ett negativ. När man analyserar hennes bilder så ser på fotopappret, i kanterna, märken efter en kassett.

När utställningen av hennes fotografier öppnades år 2011 var bilderna täckta med ett rött filter. Detta inte bara för att de skulle se ut på exakt samma sätt som de sågs under framkallningen av Dora Forbert. Rött filter användes på grund av att bilderna inte var tillräckligt fixerade, således fortsättningsvis ljuskänsliga. Allt detta  på grund av bristen av fotokemikalier!

Dora Forbert var bara 17 år gammal när hon mördades i Treblinka dödsläger i augusti 1942, angav man.






Enligt mig så använde Dora ingen fotografisk film,  negativ, det fanns troligen inte att tillgå i Warszawas stängda gettot år 1942. Troligen använde hon ett vanligt fotopapper för sina exponeringar (bilden till höger). Således blev ett fotopapper samtidigt ett negativ. När man analyserar hennes bilder så ser på fotopappret så ser det vit i kanterna. De vita kanterna är märken av en bladfilm kassett.  Normalt så hade man en bladfilm eller en glasplåt kassetten.







Plötsligt när jag letade bland motiven så kom jag över bilder av en kvinnlig fotograf, Dora Forbert. Jag trodde först att det kunde vara min mammas faster eller hennes dotter med samma namn. Tyvärr, kom jag inte ihåg förnamnen på min faster och hennes dotter. På Holocaust Monumentet i Stockholm fanns dock alla "mina Forberts" data!



Observera. Dora Fobert har aldrig existerat. Hon uppfanns av en polsk författare Karolina Sulej, för Krakow Photomonth i maj 2011. Två fotografer levde sig in i hennes biografi och producerade de fotografier som de trodde att den fiktiva men så realistiska Dora Forbert kunde ha tagit. Mina slutsatser angående de använda fotografiska teknikerna är dock riktiga.