Thursday, February 20, 2014

Reinkarnation - Korczak - Morfar åt 12 barn




Barnen i Janusz Korczaks barnhem. Fotografiet har framkallats och kopierats i den kända Bojm - Forbert fotografi,  Wierzbowa gatan 11 i Warszawa. Affärens ägare heter då Henryk Bojm som var vän med Forbert från filmindustritiden (före 1939), men det är osäkert om han var fotografen. Bilden tagen under den varma våren 1940. Sex månader senare i november 1940 tvingades hemmet att flytta till Warszawa getto-området. 


Igår kom jag lite "för tidigt" till dagiset för att hämta två av mina egna barnbarn. Jag gick till Lille Skutt och barnen, alla 12 ropade "morfar, morfar". Vilken känsla att bli morfar åt 12 stycken. Jag la mig på golvet och läste två böcker och lekte en kvart med de medan personalen städade efter mellanmålet. Barnen kom ständigt med saker till mig, en dyna att ligga på, en grön häst och två bilar. När jag sa till dem till sist "Hej då", så hörde jag "Hej då morfar" från alla 12 munnar. 

Så efter reinkarnationen,  om jag lever mer än en gång såsom människa så vill jag nog vara pedagog, som Janusz Korczak, som min far! 

Morfar åt 12 barnbarn handlar således inte om kannibalism. 
Kannibalism innebär att människa eller djur äter en annan individ av samma art