Friday, September 20, 2019

När 60 plus blev 80 minus - Inlägg nummer 2288 - Över 404 000 tittade på min blogg.

CePeLek Koszykowa/Chalubinskiego. Jag föddes nog 4 tr upp i det soliga delen av hörnhuset. Så sa min mamma då hon besökte mig där jag jag fick mina tonsiller bortopererade.


Jag föddes vid CePeLek vid Koszykowagatan. Så hette sjukhuset och läkarmottagningen. Det var bara för militärer och deras familjer och min pappa var nog major vid den tiden. CePeLek var en förkortning, egentligen tre första bokstäver C P L från Centralna Wojskowa Przychodnia Lekarska. "CePeLek" Naturligtvis så minns inte den dagen. Det var 20 september och något annat i den judiska kalender. Enligt den fyller jag år först den 26 september. Hela 7 dagar att vänja sig med att 60 plus blir 80 minus. Min pappa brukade säga att jag var ett Yom Kippur barn men när jag kollade det nyligen så stämde det inte. Nog var jag alltid i hans ögon ett Yom Kippur barn, något speciellt med andra ord.

Så tillbaks till vårt regionsjukhus CePeLek som låg i hörnan av Chalubinskiego och Koszykowa gatan. Dit kunde man ta sig direkt från Krakowskie Przedmiescie och Hus utan hörnor med trådbuss nr. 56. De första trådbussar jag minns såg ut som den på bilden ovan. Hur jag kom till Huset utan hörnor vet jag inte, troligen med en militär tjänstebil.

Därefter bodda jag i samma lägenhet i 17 år och visste inte vad ordet att flytta innebar. Królewska 2 m 38, 2 pietro var en fästpunkt i mitt liv. m 38 betyder mieszkanie nummer 38 och 2 Pietro - andra våningen. Det var 17 ultralyckliga år som man ser på det idag.

Min första hundkärlek hette Alba. Hon var en owczarek podhalanski.