Tuesday, March 17, 2020

650 gröna och 650 röda stämplar - Idag om den skrattande flickan från koncentrationslägret.


Jag är så stolt, imponerat och ibland känner jag mig lite skamsen när jag tänker på de 650 gröna och de 650 röda stämplarna. Stämplarna finns på svenska Inrese- och Utresekorten. Datumet på de gröna stämplarna varierar. Från april 1945 till juli 1945. De röda, 650 stämplarna har dock samma datum - den 24 januari 1947.

Öden av innehavarna av de gröna och röda stämplarna är olika. Innan de gröna stämplarna trycktes på deras gula inresekort har samtligas liv varit en kamp mot döden. Det handlar naturligtvis om Förintelsen.


Det är därför som födelseorter och vistelseorter på innehavarnas inresekort till Sverige är olika. Födelseorter är utspridda nästan över hela Europa. "Vistelseorter" däremot innehåller oftast namn på getton och koncentrationslägren såsom Auschwitz, Ravensbrück, Bergen-Belsen.

De röda stämplarna med datum 24 januari 1947 markerar en viktig dag i innehavarnas liv. Denna dag steg 550 flickor/kvinnor och 94 pojkar/män ombord på en båt. Båten avseglade från Trelleborg strax innan shabbaten. Destinationen var Eretz Israel.  

Idag skall jag prata med den skrattande flickan genom internet. Hon minns fortfarande mycket! Hennes gröna och röda stämplar är exakt som ovan.