Tidigare har man spekulerat i att det var två tågsätt som kom den 24 januari 1947 till hamnen i Trelleborg. Men det tycks ha varit enbart bara ett tåg då antalet angivna passagerare på tåget var 600 och antalet emigranter på S/S Ulua var totalt 650. Många resande med båten kom från områden runt Trelleborg så det måste ha varit bara ett tåg, |
Tidigare så kunde man segla förbi Fiskarudden på Lidingö och väster om Duvholmen när man seglade Lidingö Runt. Det var en "short cut" men man riskerade där en stiltjebälte, ett område där vindarna permanent är växlande och svaga.
Ibland gav risktagandet en utdelning, ibland stod jag och tittade på Lidingöborna som tittade på mig. Vad jag inte visste var att jag stod vid Fiskarudden precis där unga judiska flickor, Förintelsens överlevanade bodde strax efter kriget. Många av flickor där kom med Vita Båtar eller Vita Bussar till Sverige.
Sommaren 1945 stod Fiskaruddsvillan tom. Militären som disponerade huset och området innan gav sig av. Dåvarande ägaren Föreningen för bistånd åt lytta och vanföra, lyckades hyra ut huset till Statens Utlänningsnämnd. Nämnden i sin tur upplät huset åt grupper med ortodoxa (?) judiska flickor, totalt 200 stycken, som räddats undan Förintelsen. Det blev en blir flickskola. Dessa flickor fick nu bo i villan och ha den provisoriska baracken, som OSS byggt för förvaring av sprängmedel, som matsal. Flickorna hade ingen familj eller släkt kvar i livet, och hade av en rabbin samlats upp från olika förintelseläger efter Tysklands kapitulation. På Fiskarudden erbjöds de en strängt ortodox skolning och uppfostran. De flesta flickorna hade ingen utbildning alls, då de hade suttit internerade en stor del av sitt liv.
En spioncentral fanns på Elfvik under och efter kriget, där man hade behov av att få agenter körda till Estland. Någonstans i systemet verkade det dock finnas en läcka, så flera av agenterna avslöjades av ryssarna och fängslades.
Där förekom i största hemlighet signalspaning och kodknäckning riktad mot både den tyska och den sovjetiska krigsmakten. Fiskarudden var samtidigt en av flera hemliga platser för uppsamling av norska ”vidarereisende”, dvs flyende norrmän som skulle flygas till Skottland för att senare sättas in i fortsatta strider mot ockupationsmakten i Norge. Dessutom användes Fiskarudden som depå för lagring av högexplosiva sprängmedel från USA till hjälp för motståndsrörelserna i Norge och Danmark. Man byggde till och med ett särskilt magasin ute i trädgården för att inte behöva ha de kraftfulla sprängmedlen inne i bostadshuset. Bakom verksamheten under täcknamnet Twinkle låg den svenska Försvarstaben och senare Försvarets Radioanstalt FRA. Från USA:s sida styrdes verksamheten från OSS, senare CIA. Flygplan landade under stort hemlighetsmakeri nattetid på Bromma flygfält där man lastade över sprängmedlen, som kom från från USA via England, till lastbilar som körde ut det till några depåer i mellansverige, där Fiskarudden utgjorde depå nr 3.
Verksamheten av en annan typ som utgick från den gamla villan på Fiskarudden, efter kriget år det ytterst få känner till. Direkt efter kriget kom Fiskaruddsvillan att användas som internatskola för föräldralösa judiska flickor som räddats från utrotningsläger nere på kontinenten. Många av de kom till Stockholm med Vita Båten S/S Kastelholm och vistades att börja med vid beredskapssjukhuset i Sigtuna.
Fiskaruddsvillan blev nu flickornas hem och skola under tre år. De fick lära sig ett gemensamt språk, hebreiska, och ett strängt judiskt ortodoxt levnads- och betraktelsesätt. I september 1948 upplöstes skolan och flickorna slussades vidare till det hägrande landet Israel. De blev kända som ”Lidingöflickorna” och har genom åren behållit sin vänskap.
I Statens Järnvägars arkiv, närmare bestämt Trafikbyrån (Tbr). sökte jag information om tåget som anlände till Trelleborgs färjeläger den 24 januari 1947. I diarieregistret C1b för 1946-1947 fanns under sakgrupp Utländska resenärer ett antal dossier- och diarienummer med rubriken "Tp av judar" (dvs Transport av judar). Tyvärr, i huvuddiariet där det står vilken korrespondens som förekommit, fanns bara info med stämpeln "Utgallrad enl. K. B. 14 maj 1915" (...enligt Kungligt Brev....), dvs tjänstemännen på SJ hade enligt detta brev rätt att gallra i handlingarna enligt vad som står i brevet.
Att det var den sökta handlingen som försvann tyder förkortningarna som står gäller för Ra 20 akten. Transport av 600 judar Centralstationen - Trelleborgs färjeläger 23-24/1 1947.
Att det var den sökta handlingen som försvann tyder förkortningarna som står gäller för Ra 20 akten. Transport av 600 judar Centralstationen - Trelleborgs färjeläger 23-24/1 1947.