Sunday, June 6, 2021

I kölvattnet av UNRRAs Vita Båtar. Då blev jag förvånad! - Inte Israel men Kungsholmen!




Igår blev jag förvånad! - Mirka bodde inte längre i Israel men Kungsholmen!

Precis som när det gäller Korczaks barn från Dom Sierot som jag lärde känna genom bilder och genom min pappas och Szlomo Nadels berättelser så känner jag flera av Kinderheims barn från Bergen-Belsen. Bland de fanns en söt flicka som man kallade för Mirka. Egentligen så hette hon Miriam men när det finns barn med samma namn i gruppen så väljer man ett smeknamn.

Jag visste en hel del om Mirka och trodde att hon, precis som de flesta av Kinderheim barn åkt till Israel. Igår kväll kom en överraskning. Ett av Kinderheims barn, Rachela ringde till mig igår och sa att hon kan ordna möte med Mirka som blir nog intresserad av alla dokument och foton från hennes barndom.
Det visade sig att min arbetskompis från Karolinska, Miriam som bor i samma stadsdel är samma person som Mirka. Hon bor 5 min från mig. Jag hade uppskrivet på en av bilderna Mirka Sztern och hennes namn som gift men kopplade aldrig ihop det med Miriam från Karolinska Sjukhuset!
Min kommande bok och film blev en riktig levande historia, fast utan en massa skattemedel.