Thursday, November 21, 2013

22 metry wysokosci 440 cm obwodu i nikt o nie nie wiedział - Dąb dr J.Korczaka



Dostałem wczoraj po południu szokującą wiadomość:

I am trying to research the Hungarian oak tree (Quercus frainetto) that grows in front of the former Korczak Orphanage building at Krochmalna 92/Jaktorowska 6 Street in Warsaw. Would you perhaps be in the possession of any visual/textual materials that show/mention the tree? It is a listed tree with a girth of 440 cm, suggesting it is at least 150-200 years old, which means it was already growing there when the Orphanage was built in 1911-1912. 

Szokującą wiadomość  napisałem bo o takowym nie słyszałem. Mój Tata nigdy o nim nie wspominał albo moze ja nie zapamietałem.

"Ogary poszły w las" po moim wpisie na FB w grupie Föreningen för Janusz Korczak Levande Arv. Ogary mimo znajomości terenu i Korczaka wróciły z pustymi rekami.
Nigdzie tego dęba (u) nie było widać. 

Wg. moich najświeższych danych to ma on 22 m wysokości (ngo.um.warszawa.pl/sites/ngo2.um...pl/.../zal_1do_uchwaly_wola.doc‎)   i 440 cm obwodu. Poprzednie pomiary (z którego roku?) to 16 m wysokości i 370 cm obwodu.  Róznica 70 cm, to przynajmniej 100 lat! Jego wiek?  Ten gatunek naturalnie w Polsce nie występuje - ciekawe skąd się tam wziął. Ulica Krochmalna powstała po 1768 r. - to mogłoby być wtedy, sądząc po jego rozmiarach! Wg. mnie jest jednak starszy i ma ponad 300 lat.

Co zrobimy dalej z dębem dr. Korczaka. Trzeba znaleźć i ludzi uswiadomić!

Dąb Korczaka, skąd on się tam wziął. Kto go tam posadził? Ten gatunek drzewa Quercus frainetto naturalnie w Polsce nie występuje! Powszechny jest natomiast Quercus robur. Ulica Krochmalna powstała po 1768 r. - to mogłoby być wtedy, sądząc po rozmiarach dębu Korczaka. Ogary warszawskie, szukajcie, proszę o więcej informacji!

Pójdźcie, o dziatki, pójdźcie wszystkie razem, na miasto, na róg Krochmalnej i Karolkowej!  22 m to olbrzymie drzewo, wyższe od Domu Sierot.


Dąb Korczaka to nr. 3



Dąb tego gatunku z Wiki 


Róg Karolkowej i Krochmalnej w 1944 r. Strzałka pokazuje cień dęba. Godzina 6 z rana. 


Dąb Korczaka to + albo ew. *. Długosc cienia + podobna do tego za Domem Sierot
Róg Karolkowej i Krochmalnej w 2012 r. Godzina 1-2 po poludniu. 
.