Sunday, May 14, 2023

O zburzeniu pomników Holokaustu w Sztokholmie i Nowym Jorku – BŁOGOSŁAWIONEJ PAMIĘCI MILIONA ŻYDOWSKICH DZIECI, KTÓRE ZGINĘŁY PODCZAS ZAGŁDY – Profanacja pomników Holokaustu przez nowe pokolenie religijnych Żydów w Nowym Jorku i Sztokholmie.

Pomnik Holokaustu przy Madison Avenue składał się z trzech paneli na fasadzie budynku edukacyjnego Synagogi Park Avenue, tuż nad głównym wejściem. Monument, dwa dolne panele, poświęcono losowi żydowskich dzieci, które zginęły w Holokauście. Trzecia część poświęcona była powstaniu, odrodzeniu, państwa Izrael. Monument ten był to łatwo widoczny, zbliżając się do budynku od strony 5th Avenue. 

Pomnik Holokaustu przy Madison Avenue składał się z trzech paneli na fasadzie budynku edukacyjnego Synagogi Park Avenue, tuż nad głównym wejściem. Monument, dwa dolne panele, poświęcono losowi żydowskich dzieci, które zginęły w Holokauście. Trzecia część poświęcona była powstaniu państwa Izrael. Monument ten był to łatwo widoczny, zbliżając się do budynku od strony 5th Avenue.  1Pomnik Holokaustu przy Madison Avenue. 2 - Górna i dolna płaskorzeźba umieszczona "na rusztach" na 87th Street.

Na dolnym panelu umieszczona była płaskorzeźba z brązu przedstawiającą Janusza Korczaka w otoczeniu dzieci z jego sierocińca Dom Sierot w drodze 5 sierpnia 1942 r. na śmierć do obozu zagłady w Treblince. Liczby te przedstawiają wszystkie 1 500 000 ofiar żydowskich dzieci. Centralny panel zawierał napis wykuty w kamieniach:
BŁOGOSŁAWIONEJ PAMIĘCI MILIONA ŻYDOWSKICH DZIECI, KTÓRE ZGINĘŁY W HOLOKAUSCIE.


Wyburzanie pomników Holocaustu w Sztokholmie i Nowym Jorku.

Wcześniej, w 2020 roku, pisałem o zburzeniu, profanacji Pomnika Holokaustu "6 Kamieni - 6 milionów" w Sztokholmie*. Dzisiejsza informacja dotyczy podobnej akcji na Manhattanie w Nowym Jorku. Obu aktów profanacji dokonali religijni Żydzi należący do miejscowych gmin żydowskich. 

Pomnik Holocaustu na Manhattanie przy Madison Avenue składał się z trzech paneli na fasadzie budynku edukacyjnego Synagogi Park Avenue, tuż nad głównym wejściem. Monument, dwa dolne panele, poświęcono losowi żydowskich dzieci, które zginęły w Holokauście. Trzecia część poświęcona była powstaniu państwa Izrael. Monument ten był to łatwo widoczny, zbliżając się do budynku od strony 5th Avenue. 

Teraz pomnik jest zrujnowany. Środkowa część z ważnym tekstem PAMIĘCI MILION ŻYDOWSKICH DZIECI KTO ZGINĄŁ W CAŁOPALENIE*  i זכור (Pamiętaj) jest całkowicie usunięta. 
Natomiast dwie płaskorzeźby z brązu, wcześniej obramowane w wnękach, znajdują się obecnie bez żadnych opisów przed oknami budynku przy 87th Street, ulicy która jest znacznie węższa i zacieniona drzewami porównując z szeroką Madison Avenue.

To co pozostało po zrujnowaniu tego pierwotnego pomnika, to dwie figuralne płaskorzeźby z brązu, nieudolnie umocowane przed dwoma oknami biurowych bez żadnego tła ani opisu. Płaskorzeźby są trudne do zauważenia. Ocieniona drzewami wąska ulica. Płaskorzeźby nie są już wolne tak jak na ulicy Madison Avenue, lecz przymocowane do ciężkich pionowych i poziomych żelaznych prętów, które dodatkowo niszczą odczytywanie płaskorzeźby. Ta konstrukcja żelazna przypomina ruszta do palenia zwłok w obozie śmierci Treblinka. Tam nie było krematoriów lecz ruszta ze skrzyżowanych szyn kolejowych. Podczas palenia zwłok powstające chmury dymu były widoczne z odległości wielu kilometrów od obozu.

Korczak i dzieci płaskorzeźba z brązu miała przedstawiać „wolne dzieci z wychowawcą”. Teraz są uwięzieni przez ciężkie żelazne pręty. Pierwotny pomnik, którego kompozycja została zaprojektowana przez rzeźbiarza Nathana Rapoporta, miał być "odczytywany" od dołu do góry. Od czasów Holokaustu do odbudowy Izraela jako państwa. 

Na dolnym panelu umieszczona była płaskorzeźba z brązu przedstawiającą Janusza Korczaka w otoczeniu dzieci z jego sierocińca Dom Sierot w drodze 5 sierpnia 1942 r. na śmierć do obozu zagłady w Treblince. Liczby te przedstawiają wszystkie 1 500 000 ofiar żydowskich dzieci. Centralny panel zawierał napis wykuty w kamieniach: BŁOGOSŁAWIONEJ PAMIĘCI MILIONA ŻYDOWSKICH DZIECI, KTÓRE ZGINĘŁY W HOLOKAUSCIE.

Na górnym panelu znajdowała się płaskorzeźba z brązu przedstawiająca trzech Żydów — młodego Haluca, żołnierza izraelskiego i starszego mężczyznę, którzy przynieśli do Izraela menorę pierwotnie znajdującą się w świątyni jerozolimskiej i usuniętą i zabraną przez Tytusa i Rzymian podczas zniszczenia Jerozolima. Nad postaciami, które maszerują od prawej do lewej, znajdują się dwie skrzydlate postacie dmące w trąby. Kompozycja ta nawiązuje do słynnej płaskorzeźby z Łuku Tytusa w Rzymie, Menory (i Żydów) wracających do domu. Pomiędzy górnym panelem aśrodkowym, tym z dedykacją, widnieje teraz tylko hebrajskie słowo זכור („Pamiętaj!”) — jako przypomnienie dla wszystkich oglądających że katastrofalne wydarzenia przedstawione na tych rzeźbach nie mogą zostać zapomniane.

Na górnym panelu (1) znajdowała się płaskorzeźba z brązu przedstawiająca trzech Żydów — młodego Haluca, żołnierza izraelskiego i starszego mężczyznę, którzy przynieśli do Izraela menorę pierwotnie znajdującą się w świątyni jerozolimskiej i usuniętą i zabraną przez Tytusa i Rzymian podczas zniszczenia Jerozolima. Nad postaciami, które maszerują od prawej do lewej, znajdują się dwie skrzydlate postacie dmące w trąby. Kompozycja ta nawiązuje do słynnej płaskorzeźby z Łuku Tytusa w Rzymie, Menory (i Żydów) wracających do domu. Pomiędzy górnym panelem a środkowym, tym z dedykacją, widnieje teraz tylko hebrajskie słowo זכור („Pamiętaj!”) — jako przypomnienie dla wszystkich oglądających że katastrofalne wydarzenia przedstawione na tych rzeźbach nie mogą zostać zapomniane. 2 - obecne miejsce w oknach gdzie górna i dolna płaskorzeźba zostały umieszczone na metalowych "rusztach".

2 - obecne miejsce w oknach na 87 Street gdzie górna i dolna płaskorzeźba zostały umieszczone na metalowych "rusztach". Napisów Brak, ani o zamordowanych dzieciach podczas Holokaustu ani זכור („Pamiętaj!”). Szybko rosnące drzewa należące do New York City zakryją wkrótce równiez te wyrwane z kontekstu płaskorzeźby.

Na górnym panelu (1) znajdowała się płaskorzeźba z brązu przedstawiająca trzech Żydów — młodego Haluca, żołnierza izraelskiego i starszego mężczyznę, którzy przynieśli do Izraela menorę pierwotnie znajdującą się w świątyni jerozolimskiej i usuniętą i zabraną przez Tytusa i Rzymian podczas zniszczenia Jerozolima. Nad postaciami, które maszerują od prawej do lewej, znajdują się dwie skrzydlate postacie dmące w trąby. Kompozycja ta nawiązuje do słynnej płaskorzeźby z Łuku Tytusa w Rzymie, Menory (i Żydów) wracających do domu. 

Pomiędzy górnym panelem a dedykacją widnieje hebrajskie słowo זכור („Pamiętaj!”) — jako przypomnienie dla wszystkich oglądających że katastrofalne wydarzenia przedstawione na tych rzeźbach nie mogą zostać zapomniane. 

Richard Yaffe, dziennikarz i redaktor naczelny magazynu Israel Horizons, a także specjalny korespondent CBS, rozmawiał z rzeźbiarzem Nathanem Rapoportem podczas tworzenia pracy i relacjonował rozmowę w swojej książce z 1980 roku Nathan Rapoport Sculptures and Monuments: 
„Rapoport ciężko pracował nad wykończeniem, odlewu z brązu swojego najnowszego projektu przy wejściu do nowej szkoły Synagogi Park Avenue w Nowym Jorku. Rapoport od razu uznał szkołę za idealne miejsce na upamiętnienie Janusza Korczka. Na szczęście dr Judah Nadich, rabin kongregacji, nie potrzebował nikogo przekonywać, by poświęcić szkołę temu męczennikowi i jego uczniom oraz milionowi żydowskich dzieci, które zginęły w Holokauście. 
„To, co zrobiłem”, mówi Rapoport, wskazując na szkic pomnika, „jest symbolem męczeństwa i odkupienia. Widzisz menorę wracającą do Jerozolimy z Łuku Tytusa, który został ustawiony w Rzymie dla upamiętnienia klęski Żydów którego inskrypcja mówi, że Izrael ponownie nie powstanie. To Rzym Tytusa leży w gruzach, a Izrael przetrwał i buduje”. Trzy osoby które niosą menorę z powrotem do Jerozolimy to Sabra (rodowity Izraelczyk), izraelskie podziemie, które wyzwoliło kraj spod władzy Brytyjczyków, oraz Zva Hagana Yisrael, czyli Zahal, izraelska armia (obecnie IDF). A Aniołowie Boży ogłaszają zwycięstwo: „Przyniosłem z powrotem menorę, która jest symbolem odkupienia”. 

Nie wiadomo jaka jest przyczyna profanacji Monumentu Holokaustu zawierajacego m.in. płaskorzeźbę Korczaka i dzieci. Może obecna dyrekcja synagogi i jej rabini uważaja że Zagłada to zagłada europejskich Żydów? Może ktoś, bardzo ważny, chciał koniecznie mieć narożny pokój, klasę z oknem na Madison Avenue. W takich wypadkach uczczenie śmierci zamordowanych dzieci żydowskich, w większości uduszonych gazem w komorach gazowych się nie liczy!

Sztokholmska kongregacja żydowska zaczęła mówić o kosztach koszenia trawy związane z 6 kamieniami o podłożu wielkości A3, oczywiście nieoficjalnie.

Przyczyny dewastacji i profanacji monumentu w Nowym Jorku nie są mnie znane, ale prawdopodobnie Park Avenue Synagoga chciała mieć 3 dodatkowe pokoje z widokiem na Madison Avenue. W obu przypadkach jest prawdopodobne, że pamięć o Holokauście jako część żydowskiej historii, a także jako część odrodzenia Izraela jako niepodległego państwa, jest mniej ważna w porównaniu z poprzednimi pokoleniami Żydów.

Wszystko jeszcze mnie trudniej zrozumieć po przeczytaniu wspaniałego, tak mądrego kazania rabina tej synagogi z okazji 70. rocznicy wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim, czyli dokładnie 10 lat temu. Rabin Elliot J. Cosgrove:
When you leave the synagogue today, pause to look at the bronze relief on the front façade of the building above the Madison Avenue entrance. At the center of the Nathan Rapoport sculpture is Janusz Korczak; surrounding him are children gripping his arms and legs, each one with a look of terror on his or her face. Born Henryk Goldzmit, Dr. Janusz Korczak was a famed Polish-Jewish educator, a combination of Mister Rogers and Dr. Spock of his time. His academic work in child psychology and education and the orphanages established and modeled on his principles continue to be subjects of study to this day. The Rapoport sculpture depicts what is referred to as “Korczak’s Last Walk,” that dark day on August 5, 1942, when the Nazis took Korczak and the children of his orphanage to the Umschlagsplatz, along with thousands of others, to board the cattle cars to Treblinka. During 1942, Hitler decided to liquidate the Warsaw Ghetto, deporting some 230,000 Jews to the concentration camps. I cannot help but appreciate the decision of our synagogue’s past leadership to put the Korczak sculpture where it is. If one understands the mission of this synagogue, as I do, to be to preserve our Jewish heritage and pass it on to our children, then every time you walk into this building, every time you enter this space, you are making a statement that the Nazis’ hoped for victory – the Final Solution – will never come to pass. Nobody can bring back the hundreds of thousands of children who perished, but every time you are here, every young man or woman who emerges from this community, every Jew and non-Jew who comes into the orbit of this institution and what it represents – all of these are thundering statements that the values of Korzcak, his children, those murdered in the Warsaw Ghetto and all the Six Million live on.

"Kiedy wyjdziesz dzisiaj z synagogi, zatrzymaj się, aby spojrzeć na płaskorzeźbę z brązu na frontowej fasadzie budynku nad wejściem do Madison Avenue".......

"Nie mogę wyjść z podziwu dla decyzji byłego kierownictwa naszej synagogi o umieszczeniu rzeźby Korczaka w obecnym miejscu. Jeśli ktoś rozumie misję tej synagogi, tak jak ja, aby zachować nasze żydowskie dziedzictwo i przekazać je naszym dzieciom, to za każdym razem, gdy wchodzisz do tego budynku, za każdym razem, gdy wchodzisz do tej przestrzeni, składasz oświadczenie, że oczekiwane przez nazistów zwycięstwo – ostateczne rozwiązanie – nigdy się nie spełni. Nikt nie może przywrócić setek tysięcy dzieci, które zginęły, ale za każdym razem, gdy tu jesteś, każdy młody mężczyzna lub kobieta, którzy wyłaniają się z tej społeczności, każdy Żyd i nie-Żyd, który wchodzi w orbitę tej instytucji i tego, co ona reprezentuje – wszystko to są grzmiące stwierdzenia, że ​​wartości Korczaka, jego dzieci, zamordowanych w warszawskim getcie i wszystkich Sześciu Milionów żyją."

Dym - Treblinka.



Wyburzenie Pomnika Holokaustu w Sztokholmie***
Nie wiadomo, jakie wewnętrzne motywy kongregacji żydowskiej w Sztokholmie mogą być ważniejsze niż pamięć o sześciu milionach ofiar Holokaustu. Zburzenie Pomnika Holokaustu „6 kamieni - 6 milionów” przez Kongregację Żydowską w Sztokholmie miało miejsce dokładnie w 75. rocznicę pierwszego przybycia Białych Łodzi akcji UNRRA do Sztokholmu z ocalałymi z Holokaustu z obozu Bergen-Belsen. Wielu z nich zmarło po przybyciu na miejsce i zostało pochowanych na Cmentarzu Północnym. Ich nagrobki wraz z kamieniami „6 kamieni - 6 milionów” z nazwami 6 obozów zagłady stanowiły właściwie cały pomnik. Więc kamień z Oświęcimia, kamień z Treblinki, kamień z Chełmna itp. zostały usunięte i ukryte przez Kongregację Żydowską. Te granitowe kamienie obozów zagłady (po 200 kg każdy) zostały ułożone na specjalnie przygotowanych betonowych konstrukcjach wyglądających dokładnie tak, jak te na zdjęciu przed Wielką Synagogą.

* 12 sierpnia 1942 - Deportacje z Będzina i Sosnowca do Auschwitz - Aron Verständig (info@jfst.se) nakazał zbezczeszczenie Pomnika Zagłady, który stał między grobami dziewcząt z Będzina i Sosnowca
** W rzeczywistości w Holokauście zginęło 1 500 000 żydowskich dzieci. 
*** Jakie wewnętrzne motywy kongregacji żydowskiej w Sztokholmie mogą być ważniejsze niż pamięć o 6 milionach ofiar Holokaustu? - Refleksje - YomHashoah.